I over 4 år har jeg arbeidet med motstand og sittet hver eneste dag med saken, bompenger. Svart tusenvis av mennesker som skriver til meg og lurer på hva som skjer og hvorfor.

Politikken er ikke alltid like lett for folk å følge med på, spesielt saker som blir forhandlet frem på bakrommet. Partier gir og tar fra hverandre, mens vi som er nye blir oversett. Det virker som om mange ikke tar oss alvorlig, men da skal vi søren meg vise alle at der tar de feil.

Vi har kommet for å bli og ingen andre partiet har kommet så raskt inn med over 70 representanter ved sitt første kommunevalg. Dette er historisk og all ære rettes til folket som stemte oss frem og hadde trua. De skal vi aldri svikte.

Høyre burde ha sittet i byrådet

Mange lurer på hva som skjer og hvordan bompenger bare øker når så mange er imot?

Jo det er fordi partier samarbeider og får flertall i sine forslag. Byrådet i Oslo er satt sammen kun for at disse partiene samlet ble størst og fikk makten. Høyre var det partiet som faktisk fikk flest stemmer og burde vært det partiet som satt i byråd, det hadde vært rett i forhold til demokratiet.

Bystyret har for mange år siden gitt byrådet fullmakter og det er her makten ligger. Skal vi få vekk bompenger, må vi vokse. Eneste måten. Og vi vokser hver eneste dag.

Infrastruktur

Staten er nødt til å komme på banen å betale for infrastruktur.

Det jeg sier til folk jeg kjenner er at vi må satse stemmer nå for å komme i posisjon til stortingsvalget. Det er der de store grepene kan gjøres. Bypakkene kan man endre pris og lengde på fritak i bom til gratis i helgene og etter 1800 i stedet for 1 timesregel, til å starte med.

Når det gjelder Oslo så må klimaetaten skaleres ned. Vi kan ikke få en klimaetat i hver kommune slik MDG legger opp til.

Det er her det blir store konsulenthonorarer til grønne kolleger av byråd Lan.

Bompengegjeld

En av landets fremste eksperter på bompenger tror politikerne fortsatt ikke har forstått omfanget av bompengevedtakene sine. Bompengegjelden vil bare fortsette å øke, sier Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk Institutt.

Når bompenger skal forklares er Kjell Werner Johansen blant de første ekspertene som trekkes frem. Han er assisterende direktør ved TØI. Han har også fulgt bompengeutspill og bompengedebatt. Bompengegjelden i årene fremover vil øke kraftig ut over de 58 milliardene som man nå skylder. Dette må vi få stoppet.

93.000 kroner pr. bilist

Siden Solberg-regjeringen tiltrådte i 2013 har den foreslått nye bompengeprosjekter som forutsetter hele 235 milliarder kroner finansiert med bompenger.

Det tilsvarer over 93.000 kroner per bilist og de 235 milliardene kan vokse.

Dette er uhørt og vi ser at det stadig sløses med pengene på prosjekter og klimatiltak som kunne vært unngått ved bedre kontroll og konsekvensutredninger.

FNB vil jobbe for dette:

  • FNB mener at veiprosjekter skal bygges ut ifra en helhetlig infrastruktur tenkning. Vi ønsker en langsiktig satsning på god infrastruktur, godt kollektivtilbud og trygge veier for gående, syklende og kjørende.
  • Vi vil ikke benytte bompengefinansiering. Det er en usosial avgift som rammer tilfeldig, og de som har minst.
  • Bensin og dieselpriser skal følge oljeprisen og at statens avgifter reduseres med 30%
  • Vi vil ikke innføre noen form for GPS veiprising. Veiprising er en skjult bompengeavgift som også innebærer overvåkning av alle bilister
  • Vil vil legge til rette for godstrafikk via sjø og jernbane av miljøhensyn
  • Vil vil at alle bilrelaterte bilavgifter bør øremerkes veibygging
  • Bygging og vedlikehold av veier, broer, tunneler og annen infrastruktur er en offentlig oppgave som skal finansieres av statlige, fylkeskommunale og kommunale midler
  • Det er de offentliges oppgave er å sikre infrastruktur og kollektivtilbud for alle trafikantgrupper
  • Ferger skal være en forlengelse av vårt veinett. De bør som hovedregel være gratis, alternativt ha moderate ferjetakster
  • Sykehus, legevakter skal ha tilstrekkelig med rimelige eller gratis parkeringsmuligheter

Klima og miljø

FNB ser med bekymring på en altfor høy ressursbruk til klimaformål.

Vi ønsker følgende:

  • Å støtte videre drift av norsk olje og gass da dette er den viktigste industrien for norsk økonomi og næringsliv
  • Ikke å legge føringer på elektrifisering av norsk olje og gassindustri da vi er prinsipielt imot dette, men industrien kan selv velge om de ønsker elektrifiseringen
  • Ikke å støtte offentlige subsidiert karbonfangst og karbonlagring. Det fremstår som en dyr og unødvendig teknologi
  • Å si nei til bygging av NorthConnect overføringskabel til EU og andre utenlands kraftkabler
  • Å si nei til ACER- ikke en klimapolitikk som er svært inngripende i menneskers liv og særlig rammer eldre, barnefamilier, aleneforeldre, funksjonshemmede og folk med svak privatøkonomi
  • Ikke at Norge skal ikke forplikte seg til klimamål gjennom internasjonale avtaler som for eksempel Parisavtalen
  • Ikke at skoleverket skal benyttes til å fremme klimapolitisk propaganda rettet mot barn og unge
  • Å satse på vannkraft og gjøre det avgiftsmessig lønnsomt å oppgradere eksisterende vannkraft både med tanke på kapasitet og effektivitet
  • Å beholde biodrivstoffandelen på 2020-nivå og ikke gå inn for en økt innblanding slik regjeringen ønsker

Miljø og avfallshåndtering

En av våre største globale utfordringer er forurensing av våre havområder. Kystnasjoner med store havområder som Norge har et særskilt ansvar for opprydding i havene, men også for å bistå utviklingsland i å etablere gode systemer for avfallshåndtering.