Husker du «elva» som rant nedover Maridalsveien forrige søndag? Her måtte brannvesenet inn med restverdiredning i fem eiendommer som hadde varslet om at vannet rant inn.

Noen dager senere var det en stor lekkasje ved Slemdal. Her ble seks eiendommer sjekket ut. Ingen restverdiredning, men skadesaneringsfirmaer måtte kobles på.

Ved begge hendelsene opplevde folk å få vann ned i kjellerne sine.

Her fosser vannet nedover veien etter lekkasjen i Maridalsveien søndag 14. februar. Foto: Henning Hammer Torp.

– Praktiske konsekvenser

– Jeg føler veldig med alle som opplever dette, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Han har selv opplevd å få kjellerstua fylt med vann for noen år siden da hovedvannledningen sprengte utenfor eiendommen hans i Bærum.


Skadeomfanget ved vannlekkasjene i Oslo siste uka er ikke kjent for AO, men en av naboene kunne fortelle om vannskader som blir til en forsikringssak.

I Clementz' tilfelle ble det en stor sak som krevde mye arbeid å rehabilitere.

– Hovedvannledningen sprengte utenfor der jeg bor. Det førte til at flere boenheter i gata fikk vann i boligen fordi vannet trengte seg gjennom jordsmonnet og faktisk opp gjennom listene i kjellerstua hos oss, beskriver han med innlevelse.

Han fortsetter:

– Først var det fem uker med tørking. Det var så man skulle være helt sikker på at det var tørt, før man kunne bygge opp igjen. Da ble det uker med håndverkere inn og ut av huset. Ja, du får igjen på forsikringen, men i tillegg til dette har du tørking, du mister areal å bo på i perioden og du får fremmede mennesker inn og ut av huset i ukevis. Det kan få veldig store praktiske konsekvenser for folk, sier han.

– Trenger ikke tenke på forsikringssaken

Selv om det er vannlekkasje på offentlige rør som påfører skadene – som i Oslo i det siste – kan det generelt være forskjellige årsaker som ligger bak som kan påvirke ansvarsforholdet, påpeker Clementz.

Han understreker:

– For dem som opplever dette spiller det liten rolle hvem som har ansvaret. Sånn skal det være når du har forsikring, da er det selskapet som ordner opp og tar arbeidet med å plassere ansvar. Dette hører du aldri noe om så lenge du har forsikring.


Forsikringsselskapet Gjensidige presenterer sin fremgangsmetode på en lignende måte, gitt at det er vannskader på eiendom etter lekkasjer på kommunalt avløpsnett.

– Dersom en kunde hos oss får en skade som skyldes vannlekkasje i offentlige rør, kan kunden melde skaden til oss, vi sender ut en takstperson og håndterer saken på vanlig måte. I ettertid sender vi så et regresskrav til kommunen, men det er ikke noe kunden trenger å tenke på. Han eller hun vil få den hjelpen og erstatningen de skal ha gjennom forsikringen sin, svarer kommunikasjonssjef Marie Brudevold i Gjensidige.

– Når det gjelder omfang i Oslo har vi dessverre ikke noen tall lett tilgjengelig, men generelt i landet søker vi regress mot kommuner hvert eneste år på grunn av skader vi mener skyldes dårlig vedlikeholdt avløpsrør, fortsetter hun.

Egenandel må man imidlertid punge ut med og en høyere egenandel kan avtales ved kjøp av forsikringen. Det kan er lurt å sette seg inn i forsikringsavtalene sine fra tid til annen så man ikke blir overrasket når det smeller.

Forventer flere lekkasjer

De mange vannlekkasjene i Oslo i februar forklarer Vann- og avløpsetaten (VAV) at henger sammen med lange perioder med kulde, kombinert med lite snø.

Brannvesenet melder at de forventer flere sprukne rør og vannlekkasjer fremover på grunn av overgangen til mildværet etter kuldeperioden.

I Oslo kommune er det VAV som håndterer henvendelser fra forsikringsselskaper som følge av vannlekkasjer, men de kan ikke svare på hvordan de vurderer ansvarsforholdet ved disse hendelsene generelt. Hver sak behandles individuelt, svarer de.