– Unibuss og Ruter arbeider nå med å finne løsninger som ivaretar passasjerene og økonomien, og som er i tråd med spillereglene. Dette arbeidet pågår ennå. Jeg kan ikke overta det arbeidet, uttaler Vea til Avisa Oslo.

Hun fortsetter:

– Det fratar selskapene og deres styrer det ansvaret de har for selskapenes økonomi. Oslo kommune og Akershus fylkeskommune vil som eiere av Ruter, fortsette å følge denne situasjonen tett, med henblikk på å ivareta både passasjerene, beredskapen og kommunens økonomi.

Frykter dårligere tilbud

Miljø- og samferdselsbyråden fremhever to overordnede hensyn: Oslo-folks busstjenester og best mulig bruk av felleskapets midler.

Hun peker deretter på at Unibuss er et av flere selskaper som kjører på oppdrag fra Ruter.

– Kommunen og Ruter må likebehandle selskapene de har kontrakt med. Noe annet ville være å bryte loven og heller ikke riktig overfor andre busselskap. Å særbehandle ett selskap kan på sikt gi dyrere og dårligere transporttjenester og er ikke til innbyggernes fordel.

– Tapt penger over tid

– Jeg er kjent med at Unibuss er i en svært vanskelig økonomisk situasjon. Det skyldes ikke bare at Ruter vurderer å gi selskapet gebyrer, men også at selskapet har tapt penger over tid, sier Marit Vea.

Avisa Oslo har avslørt en alvorlig konflikt med Unibuss og Sporveien på den ene siden og Ruter på den andre.

Dersom de ikke finner en løsning vil langt over halvparten av bussrutene i Oslo kollapse.

Unibuss er i reell fare for å gå konkurs dersom Ruter krever inn bøter fra vinterens busskaos. Sporveien ber om at bøtene kutter kraftig, men dette mener Ruter er at ikke er mulig å gå med på.

Les alt om dramaet:

Les også

På sporveien av den tapte tid: Skal kommunen virkelig slå seg selv konkurs?