I dag bestemte byrådet at elsparkesykkelaktører ikke får leie ut i Oslo mellom klokka 23 og 5 om morgenen.

Høyres medlem i utvalget for samferdsel og miljø Hassan Nawaz er positiv til nattestengningen.

– Vi tok til orde for dette i fjor sommer. Nå kommer det endelig, og jeg tenker at Oslo skal være takknemlig for at det endelig kommer. Det er behov for dette tiltaket, ulykkesraten må ned og en moderne by må ha krav til trygg transport, sier bystyrepolitikeren til Avisa Oslo.


– Et såpass sterkt tiltak burde være siste utvei. Men når man ser at ulykkesraten er så høy at rundt 30 prosent av dem som kommer til skadelegevakten om natta har skadet seg med elsparkesykkel, trengs nattestengning, understreker Nawaz.

– Kan få store konsekvenser

Partikollega og nestleder i utvalget Nicolai Øyen Langfeldt er også for forbudet nattetid – rett og slett på grunn av det høye ulykkesantallet. Han er imidlertid kritisk til taket byrådet vil sette på antall elsparkesykler, som innebærer at aktørene ikke får leie ut flere enn 8.000 elsparkesykler til sammen.

– Jeg frykter at de slår beina under det eneste ikke-subsidierte transporttilbudet i Oslo. Et flatt tak kan får store konsekvenser for forbrukerne, som kan måtte ha 12 til 15 apper på telefonen for å finne en elsparkesykkel – hvis de i det hele tatt finner en, sier Langfeldt til Avisa Oslo.

Han forstår behovet for å regulere elsparkesyklene, men understreker at et veldig stort antall mennesker i Oslo bruker dem som transportmiddel.

– En vanlig lørdag er det ca. 200.000 turer med elsparkesykler i Oslo. Det er ganske mange flere enn de som bruker trikken, og det forteller noe om den betalingsviljen og etterspørselen som finnes, sier Langfeldt.

Ber om anbudsrunde

– Om det eneste målet er å hindre ulykker, ville jo et reint forbud vært det beste, men jeg tror alle som setter pris på mikromobiliteten skjønner at man må finne riktig balanse her. Jeg er redd for at byrådet her bommer på balansen og lager et lappeteppe, fortsetter Høyre- politikeren.

Nicolai Øyen Langfeldt viser til at bystyret i fjor vedtok at man skulle innføre et anbud for elsparkesykler.

– Da kunne man tatt to eller tre aktører og stilt krav til parkering, saktesoner og soner der man ikke kan kjøre. Det ville åpnet mange reguleringsmuligheter – samtidig som forbrukerne slapp å ha 15 ulike apper på telefonen, sier Langfeldt.