I en pressemelding onsdag, kan Kirkens SOS fortelle at det opplever en sterk økning i pågang på sine hjelpelinjer.

– Ensomhet og selvmordstanker tar ikke ferie, sier Lasse Heimdal i pressemeldingen.

Sist uke fikk de 6200 henvendelser på Chat, melding og telefon.

I år har de til sammen besvart 66.919 samtaler på Chat og telefon. Av disse handlet 13532 om selvmordstanker.

Trenger du noen å snakke med? Her er en oversikt over hjelpetelefoner.

I et tidligere intervju Avisa Oslo gjorde med generalsekretær i Kirkens SOS, Lasse Heimdal, kunne han fortelle at det er mange som har det vanskelig i Oslo om dagen. Selv sitter han på Oslokontoret, og tar seg ofte av de mest alvorlige tilfellene.

– Det er mange i Oslo som sliter og trenger et medmenneske, sa han til AO den gangen.

– Klarer bare å besvare halvparten

Det har vært mye pågang på hjelpetelefonen under pandemien, men det er nå det står på som aldri før.

– Jeg hadde trodd at ting skulle begynne å roe seg når pandemien lettet, men henvendelsene har økt. Det er litt overraskende, sa Heimdal.

De har ikke nok ressurser til å besvare alle henvendelser, og Lasse Heimdal forteller at de ikke klarer å svare alle som ringer. I løpet av en dag i juli fikk de 819 henvendelser. Omtrent halvparten ble besvart opplyste de om.

Nå håper de på å rekruttere flere frivillige til å besvare anropene.

Avisa Oslo har tidligere omtalt Kirkens SOS og deres arbeid. Det kan du lese mer om her:

– En følelse av fellesskap

Lasse Heimdal fortalte tidligere, at pandemien har vært vanskelig for mange men at gjenåpning og ferie også er problematisk for flere.

– Kontrasten blir ekstra stor når ting letter og folk er på ferie. Da kan mange tenke «alle andre har det bra men jeg sliter forferdelig», sa generalsekretæren.

Selv om pandemi og nedstengningen var vanskelig, fortalte han at mange likevel kunne oppleve en følelse av fellesskap og samhold.

– Under en pandemi går selvmordstall noe ned, blant annet fordi du har en følelse av at du står i et fellesskap, sa han til AO.