– Jeg er svært takknemlig for at jeg får lov til å være med å utvikle et produkt som ser på levende bilder som selve fundamentet for å lykkes på nett.

Det sier Klaudia Lech. 30-åringen får nå som ansvar å levere relevant og visuelt engasjerende innhold for Avisa Oslo.

– Jeg ønsker å nå den store lesergruppen bestående av oss som føler et sterkt bånd til Oslo, og som vil lære mer om byen vår og livet som utfolder seg her, sier hun.

Mastergrad fra California

Etter å ha begynt sin journalistiske løpebane i Drammens Tidende og Universitas, har Lech vært tilknyttet fotoavdelingene i Dagens Næringsliv, VG og Aftenposten.

Hun har vært bildesjef på nyhetsdesken i VG og vikariert som fotosjef i VG Helg. I perioden 2016–2020 var hun frilanser i California hvor hun påtok seg oppdrag over hele USA for norske aviser.

Lech har også en fersk mastergrad i sosiale medier fra University of Southern California.

– Denne mastergraden tok jeg fordi jeg ville utvikle min kompetanse i digitale medier etter å ha observert spennende måter å fortelle historier på i andre bransjer. Journalister har mye lære fra «creators» når det gjelder formidling av innhold på en måte som gir mening i de sosiale kanalene, sier Lech.

For å ytterligere heve sin kompetanse, jobbet Lech blant annet som praktikant i kommersielle innholdsbyråer i Los Angeles.

Våren 2020 kom hun hjem til Norge hvor hun fram til i dag har jobbet som kommunikasjonsrådgiver i Miljødirektoratet med fagansvar for sosiale medier.

– Jeg søkte på jobben som SoMe-redaktør i Avisa Oslo fordi jeg tiltrekkes «startup»-vibben og ikke minst visjonene for avisa. I redaksjonen er det ansatt en ung og svært visuell kompetent gjeng og jeg er skråsikker på at vi skal få til mye spennende sammen. I tillegg er Avisa Oslo er en heldigital satsing som gir et rom for å sette en ny standard for hva en moderne redaksjon gjør. På et personlig plan er jeg utrolig glad for å kunne fortelle historier fra byen jeg er oppvokst i og som jeg er veldig glad i, sier Lech.

Signerer fra TV 2

Til Avisa Oslo kommer også Erlend Vikene. 26-åringen beskrives som hardtarbeidende, ydmyk og opptatt av kvalitet. Nå blir han AOs videosjef.

– Jeg er veldig giret på å ta fatt på noe som skal bygges fra grunnen av, sier sunnmøringen.

Han har en bachelor i TV-teknikk med spesialisering i videojournalistikk. Han har vært fast tilknyttet TV 2s hovedkontor i Bergen siden han var ferdig på «TV-skolen» på Lillehammer.

Han har også tidligere arbeidserfaring som videojournalist i Sunnmørsposten og videoprodusent i fotballklubben Hødd.

– I TV 2 har jeg jobbet som fotojournalist, mye med sport, men også nyheter i Norge og verden. Jeg har blant annet dekket alt fra Premier League- og Champions League-kamper i hele Europa, til flyktningkrisen i Hellas og litteraturtoget med de kongelige i Tyskland, forteller han.

Vikene har gjennomført sikkerhetstrening for risiko og katastrofeområder (HEAT-kurs).

– Jeg jobbet også under fotball-VM for kvinner i 2019 og VM i friidrett i Doha i 2019, for å nevne noe. Jeg var på Algarve cup i Portugal med kvinnelandslaget da korona for alvor traff Norge i mars 2020, og jeg har reist i hele Norge i forbindelse med ulike reportasjereiser og nyhetshendelser.

Den siste tiden har han jobbet mye med sosiale medier, app og digitale plattformer i TV 2.

Skal fenge SoMe-leserne

Med på AO-laget blir også Maud Lervik (26). Hun er ansatt som visuell historieforteller – først og fremst rettet mot Instagram.

– Avisa Oslo byr på en spennende mulighet til å utvikle og leke med nye digitale presentasjonsformer og uttrykk. Jeg gleder meg til å samarbeide med hele redaksjonen om å skape livlig og aktuelt innhold som både vil oppdatere og fenge leserne våre på sosiale medier, sier Lervik.

Som visuell historieforteller i NRK P3, har hun jobbet med et utviklingsprosjekt med fokus på meningsjournalistikk. Hun har vært med på å bygge opp et univers for unge voksne der det oppfordres til å dele meninger og utfordre hverandres tankesett. Her har hun bidratt til å skape liv og røre i den offentlige debatten med spennende visuelt innhold på sosiale medier, samt utviklet friske, nye presentasjoner digitalt.

Lervik er utdannet foto- og videojournalist, og har i lengre tid fordypet seg i digital historieformidling.

Som frilanser og vikar har hun levert visuelt til både norske og danske aviser som VG, Aftenposten og danske Politiken.

– Min styrke er å tilpasse seg alle mulige mennesker og miljøer, og tenke nyskapende i hvert unike møte med historiene som skal formidles.