Og det endte riktig galt for de svenske aktivistene som kom til hovedstaden for å demonstrere for et renere klima forrige uke:

Oslo-turen endte avskiltet på ei inntauingstomt for den tilårskomne og litt rustne «aktivist-lastebilen».

Dårlig luftkvalitet

Lastebilen har en utgått motorversjon fra år 2000 som er raus med bidrag til dårligere luftkvalitet lokalt og til klimagasser globalt.

– Denne lastebilen står til vanlig på en parkeringsplass, og er ikke i daglig bruk. Vi trengte den til denne demonstrasjonen, sier Helen Wahlgren i svenske Extinction Rebellion (XR) til AO.

Den bidro til klimagassutslipp?

– Ja, men i den store sammenhengen er det ikke betydningsfullt. Vi stiller ingen personlige krav til våre medlemmer, og ønsker for eksempel piloter også velkommen til oss. Vi har ingen moralske betenkeligheter med det, vi sikter mot myndighetsnivå for å varsle om den svært alvorlige situasjonen verden står i. Det er de store prosessene i samfunnet vi fokuserer på, sier hun.

– Denne lastebilen brukes kun i aktivistsammenheng.

Da Wahlgren var og demonstrerte i Oslo, sa hun til Nettavisen:

– Vi protesterer mot den norske oljeutvinningen. Norge har et enormt ansvar for klimaet som stor oljenasjon. Vi må stanse å bore etter olje.

2,1 mill. i bøter

Extinction Rebellion aksjonerte en rekke steder i Oslo forrige uke. Miljøaktivistene hadde på forhånd varslet aksjonene, men ikke hva de hadde til hensikt å gjøre eller hvor de skulle slå til.

Aktivistene pådro seg bøter for 2,1 millioner kroner i løpet av de fem dagene de sivile ulydighetene pågikk, og XR driver nå en intens innsamling til sin bøtekasse for å betale alle foreleggene.

Gammel versjon

Motorer fra Euro 0 til Euro V har et langt større utslipp av helseskadelige avgasser som er negative for den lokale luftkvaliteten i Oslo.


– Kortversjonen er at det er en enorm forskjell på både utslipp av helseskadelige eksosgasser og virkningsgrad/drivstofforbruk og følgelig CO₂-utslipp når man sammenligner en Euro III med en Euro VI-motor, kommenterer drivstoff- og motorspesialist Knut Skårdalsmo i Skaardalsmo Fuel Consulting overfor AO.

Med over 25 års erfaring innen drivstoff- og motorteknologi er han en av Skandinavias ledende eksperter innen fagfeltet.

En Euro III-motor slipper ut 12,5 ganger mer nitrogendioksid og ti ganger mer partikler enn en moderne Euro VI-motor, fremholder han.

Euro avgassregler for lastebiler og busser:

Da Euro VI-motoren kom, sank utslippene dramatisk, og dieselmotorer i busser og tunge kjøretøyer viste seg i tester å ha et lavere utslipp enn dieselmotorer i personbiler.

Nye, tunge kjøretøy med Euro VI-motor har meget lave utslipp av alle lokalt forurensende avgasskomponenter, ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt.

Forbudt

Men klimaaktivistene kom ikke til Oslo med noe hypermoderne og klimavennlig.

Snarere tvert om.

Den svenskregistrerte lastebilen har forbud mot å kjøre i definerte miljøsoner i hjembyen Gøteborg.

Lastebiler med Euro III-motorer har kun tillatelse til å kjøre i Gøteborgs definerte miljøsoner i inntil åtte år etter førstegangsregistrering.

Den hadde lov å kjøre inn i Oslo, men ble belagt med høyeste sats i bomringen.

Avisa Oslo har også fått mer svar om historien rundt «aktivist-lastebilen» fra Christer Hansson, i XRs Norges mediegruppe:

– Å blokkere trafikken i protest mot en uansvarlig oljepolitikk, tenker vi er noe av det beste man kan bruke en gammel diesellastebil til, skriver han.

«XR fick låna en lastbil för transport m.m. under NR (Nordisk opprørsuke, red.anm.). Vi hade inte många andra att välja på. Frågan om diesel-lastbilens klimatpåverkan å ena siden och det norska oljemisbruket och dess klimatpåverkan å den andra, är frågor i helt olika storleksordningar», lyder svaret fra svensk XR, som har undersøkt årsaken til hvorfor valget falt på den gamle diesellastebilen.

– Kan det være aktuelt å bruke mer miljøvennlige lastebiler ved en senere anledning?

– Lastebilen kom fra Göteborg via XR Sverige til Nordisk Opprørsuke, og vi ser ikke for oss nye aksjoner med lastebil i Norge med det første. Hvis noen har en «miljøvennlig» lastebil og tilbyr den til XR Sverige til gratis lån, så kan det sikkert være aktuelt, skriver Hansson til AO.

Kjøreforbud

Iveco-en har fått kjøreforbud etter at sidevernet ble sagd over for å få løs demonstrantene som lenket seg fast i krysset Hausmannsgate/Torggata forrige fredag.

Om den igjen skal brukes til fastlenking, er uvisst.

Inntauingskostnader og avgifter den har pådratt seg hittil, beløper seg til 10.000 kroner. Og for hver dag den står, øker regningen med 250 kroner. Dersom den ikke hentes innen tre måneder, risikerer den å bli vraket.