Tallene fra klimaundersøkelsen 2021 viser at Oslofolk lever mer klimavennlig nå, enn før pandemien. Samtidig har oppslutningen for kommunens klimamål – og klimaarbeid sunket dette året.

– Kort oppsummert kan man si at flere har valgt klimavennlig det siste året, men færre synes at målene er viktig, sier Heidi Sørensen direktør for Klimaetaten.

– Klimaundersøkelsen er en årlig undersøkelse som viser folks adferd og holdninger, og baserer seg på 1500 respondenter i Oslo, og 1000 respondenter i Akershus. Det er viktig for klimaetaten å følge med i utviklinga i folks engasjement og holdninger, og hva de gjør av egne klimatiltak, sier Sørensen.

– Gode vaner er vonde å vende

– Det har jo vært et svært spesielt år, og pandemien har nok preget folks vaner mye. Særlig ser man dette knyttet til bruk av kollektivtrafikk. Vi forventa at færre reiser kollektivt – og det viser også tallene, sier Sørensen og legger til:

– Antallet som oppgir at de går og sykler har skutt i været: I fjor oppga 13 prosent at de gikk mer, mens nå er det oppe i 19 prosent. 49 prosent svarer at de vil gå mer. Det er veldig høye tall, som vi er glade for.

– Tror du dette handler om miljø eller helse?

– Det er ikke så lett å si. Jeg tror nok pandemien er det mest utslagsgivende her. Men det er ikke så viktig hvorfor folk tar klimavennlige valg, men at de gjør det, sier Sørensen:

– Om du kjøper deg en elbil fordi den er kul, og ikke fordi den er miljøvennlig, så er ikke det nøye for oss i klimaetaten. Det viktigste er at du gjør det. Gode vaner er også vonde å vende, så når folk begynner å gå mer, eller velger elbil, så er det bra.

Færre for bilfritt

For det er en nedgang i oppslutningen rundt kommunens klimamål og klimaarbeid. Færre svarer at de er bekymret eller svært bekymret for klimaendringene, og det er noe nedgang i oppslutningen rundt Oslos klimamål om å redusere utslippene med 95 prosent innen 2030.

Særlig gjelder dette holdningene knyttet til bilbruk, og restriksjoner av bilbruk i byen. På spørsmål om Oslo sentrum bør være mest mulig bilfritt, svarte 45 % svært eller ganske enig. Det er en nedgang på 7 prosentpoeng fra i fjor. På spørsmål om Oslo har gått for langt med å fjerne biler fra sentrum, svarte 49 % svært eller ganske enig, det er opp 5 prosentpoeng fra i fjor. Endring i holdningen til disse tiltakene kan skyldes at flere har følt seg avhengig av bil i pandemiåret, og at det har vært mye debatt om tiltak som har blitt innført eller er planlagt innført. Sørensen tror at også dette skyldes pandemien.

– Mange har nok følt seg avhengig av bilen i år, fordi man ble bedt om å ikke bruke kollektivtrafikken. Det har nok påvirket dette tallet, sier Sørensen.

– Jeg tror klimaet sto veldig høyt på agendaen for et år tilbake, mens nå har alt fokuset ligget på pandemien, men det er fortsatt en svært bred oppslutning. Rundt ⅔ støtter fortsatt klimamålene til kommunen.

Ett tall bekymrer

At færre tror klimaarbeidet til kommunen vil gjøre byen bedre å bo bekymrer ikke Sørensen noe særlig. Hun tror også at dette i stor grad handler om pandemien og hvilke prioriteringer man har etter «et spesielt år». Det som derimot gjør henne bekymret, er tallene for kollektivbruken:

– Ett tall gjør meg virkelig bekymra: 18 prosent sier de vil reise mindre kollektivt. Det er jeg virkelig bekymra for, at folk har blitt redde for reise kollektivt under pandemien. 18 prosent høres ikke så mye ut, men det er så utrolig mange som reiser kollektivt i Oslo, så en så stor endring vil være helt kritisk for transportsystemet, sier Sørensen.

– Det er utrolig viktig for oss å få folk tilbake til bane, buss og trikk igjen når det blir trygt igjen.

Ellers mener Sørensen at rapporten er et lyspunkt i et vanskelig år:

– Flere gjør de riktig tingene, selv om færre som syns det er viktig. Det er lett å fleipe litt om det, men det er faktisk filosofien vår at dette skal være ledende. Vi skal ikke frelse alle sjelene, vi skal gjøre det lettere for folk i Oslo å velge klimavennlig, avslutter hun.