Malin Lindström har båt på Hovedøya. Når hun skal ut til sommerparadiset i Oslofjorden, sykler hun fra Tåsen og ned.

– Jeg sykler gjerne uansett hvor jeg skal i byen. Det er mange steder som er godt tilrettelagt for sykling nå, men det virker som om sykkelstativene har blitt glemt, sier Lindström.

Sykkelstativene hun tidligere har benyttet, ble fjernet da kaia ble bygd om for de nye fergene i år.

– Upraktisk

– Nå er det ingen steder å sette fra seg sykkelen, og ingen ting å låse dem til. Det er både upraktisk og sykkelen blir mye lettere å stjele. Vi er jo ganske mange som har elsykler, eller som har investert i dyre sykler fordi det er transportmiddelet vårt.

I mangel på steder å låse sykkelen, har mange begynt å feste dem til gjerdene ved brygga – til tross for at dette ikke er lov. På solfylte dager, henger det gjerne klaser med «tjuvparkerte» sykler her.

– Hvis man vil ha ordentlige stativer må man gå et stykke innover på Aker Brygge. Mange av de som skal ut med båtene har jo gjerne med seg mye bagasje: Kjølebager for utflukter, båtutstyr eller ting for å dra ut på lange seilturer. Da er det upraktisk å måtte parkere sykkelen langt unna fergekaia, sier Lindström.

Hun legger ikke skjul at hun er litt oppgitt over situasjonen.

– Kommunen oppfordrer jo folk til å ta sykkelen i bruk! Rådhusbrygga er et naturlig knutepunkt, hvor folk bytter transportmiddel. Da er det veldig merkelig at det ikke skal være mulig å sette fra seg sykkelen på en trygg måte her.

Før var det en rekke sykkelstativ like ved båtene som går ut til øyene, men i år ble de fjernet.

Ble fjernet under ombygging

Bymiljøetaten skriver at sykkelparkeringen på Rådhusbrygga ble fjernet da Oslo havn bygde om brygga for hurtigbåtene tidligere i år. Den nye brygga har andre innganger enn den gamle, og sykkelparkeringen og bysykkelstativet sto i veien for passasjerstrømmer, opplyser de.

Lindström er ikke særlig imponert over begrunnelsen Bymiljøetaten har gitt om plassmangel, og påpeker at det er gitt plass til både elsparkesykler og bysykler på brygga.

Det er Oslo havn som forvalter den største delen av arealene. Bymiljøetaten har Oslo havn til å sette av plass til sykkelparkering, men skriver at Oslo Havn ikke har ønsket å gjøre det.

– Oslo kommune bruker mye ressurser på å tilrettelegge for sykler, men glemmer den siste delen med parkering, sier Lindström, før hun avslutter med et lite smil at det fremstår korttenkt.

– Jeg tror ikke det er noen ondsinnede tanker bak her, men det virker som om noen ikke helt har tenkt ferdig da denne avgjørelsen ble tatt.

Oslo Havn:

Espen Dag Rydland, fungerende eiendomsdirektør skriver i en mail at Oslo Havn og Bymiljøetaten har dialog for å finne ny plassering for sykkelstativene som måtte vike.

– Et alternativ er ved den langsgående muren ved trikketraseen. Det er allerede etablert en tilsvarende løsning for sykler på den andre siden av trikketraseen. Oslo Havn og Bymiljøetaten vil sette seg ned og forsøke å finne en god løsning for sykkelstativene etter sommerferien, sier Rydland

Se oversikt over badetemperaturene – her er det varmest