Første avgang ble markert med musikk, taler og snorklipping fra samferdselsministeren og næringsministeren, men det var ikke bare show.

Like etterpå – klokka 07:50 – var det en faktisk avgang for kunder av Flytoget.

Ivar Ivarsøy har normalt hatt rundt 230 reisedager gjennom jobben i Nordic Office Architecture i året, når det ikke er pandemi. Han er fast kunde av Flytoget og har godt grunnlag for sammenligning.

– Togfølelsen med det gamle er sammenlignbar med dette toget. Dette har noen andre egenskaper, som høyere hastighet, men det får de ikke lov til å bruke likevel, sier Ivarsøy som har god kunnskap om toget han ofte reiser med.

De nye togene er i seg selv godkjent for å kjøre inntil 245 kilometer i timen, men i dag er det kun tillatt med 210 kilometer i timen til og fra Oslo Lufthavn.

Ellers merker han ikke så veldig store forskjeller, bortsett fra at toget generelt oppleves nytt og flott. Han merker seg at det er laget i Spania, og tenker at det er bra med tanke på landets lange erfaring med hurtigtog.

– Virker familievennlig

– Det virker fint og familievennlig, lett å komme på og med mye plass til bagasje, sier Antonio og Joanna som reiser på toget med sønnen.

Flytogvert Carine Louise Monzo Brandvold gleder seg stort til å ønske kunder om bord.

– Det er mye finere og mer luksuriøst enn de gamle togene. Vi er veldig fornøyde med resultatet. Setene er beredere enn på de gamle togene. Seteryggen er høyere, vi har mer avstand mellom passasjerene, koppholdere og i denne delen av vogna er det ekstra god beinplass til de heldig med lange bein, eksemplifiserer hun fra stedet der hun snakker med Avisa Oslo.

Etter at toget ankom Oslo Lufthavn, brøt flere av de ansatte ut i applaus for å feire den første turen.

Bildeserie

Se bildene fra det nye Flytoget

– Ventet på lenge

Flytogets toppsjef ble også med på jomfruturen.

– Det er helt fantastisk, dette er noe vi har ventet på veldig lenge, innleder administrerende direktør Philipp Engedal.

– Hva er de største forskjellene fra de gamle til de nye togene?

– Det er nok mer likheter enn det er forskjeller. Det er litt som en ny bil, alt er litt bedre. Togene er også mye romsligere. Her har vi for eksempel bredere seter, midtarmlener, det er bedre tilpasset reisende med redusert mobilitetsevne. Små forbedringer hele veien. Så er det ny teknologi til annonsering og skjermvisning, svarer han.

Stor investering

Åtte nye tog av denne typen er nærmest klare til bruk og vil settes i drift i løpet av de neste ukene gjennom sommeren.

Flytoget har investert nær 1,2 milliarder i de nye togene. Kontrakten med produsenten CAF i Spania ble inngått i 2015.

– Vi tok beslutningen for mange år siden da pilene pekte bare oppover. Det var for å ta høyde for økt vekst. Det har vært økende år for år med to til tre prosent siden midten av 2000-tallet. Også er det fordi de togene vi har i dag begynner å bli gamle. De er faktisk 24 år gamle. Da oppstår det en del tekniske utfordringer, sier Engedal

– Pilene pekte oppover, men så kom 2020. Hvordan har det påvirket vurderingene deres?

– Vi har sett over hva behovet er nå. Det tekniske behovet er fortsatt der, men vi må slanke litt ned i forhold til det vi hadde tenkt, svarer direktøren.

Han utdyper at det innebærer å slanke ned i antall tog. Per nå har Flytoget åtte av de nye togene og 15 gamle, totalt 23. Trolig vil noen gamle tog bli solgt så de kommer ned til en total på 17 eller 18 togsett. Men de vil ha mulighet til å ta de tilbake om fremtiden endrer seg.

Dersom du skal ta Flytoget framover, kan det bety at du fortsatt havner på et gammelt tog. Investeringen påvirker ikke prisen på billettene.

Flytoget eies 100 prosent av Nærings- og fiskeridepartementet.

Her kan du se Facebook-sendingen Avisa Oslo sendte direkte fra første avgang.