Politi og brannvesen rykket ut til brannen i Tråkka i 16.30-tiden.

Elbilen skal først ha begynt å ryke under lading. Siden skal brannen ha tiltatt, før det begynte å ryke kraftig fra bilen.

– Det utviklet seg til en brann med veldig mye røyk, slik det ofte gjør når elbiler brenner, sier politiets operasjonsleder Rune Hekkelstrand.

Stort område sperret av

Rundt klokken 17.30 melder brannvesenet at de har kontroll på flammene, men at det vil ta flere timer å få bilen skikkelig avkjølt. Det er fortsatt sperret av et stort område rundt brannstedet.

Elbilen er nå dekket av et brannteppe og er blitt heist opp i en konteiner fylt av vann for avkjøling.

Mens brannen pågikk var det store mengder røyk i nabolaget, og politiet kom med en klar oppfordring til naboer og andre som oppholdt seg i området.

– Hold vinduer lukket og trekk unna røyken. Røyk fra branner er generelt giftig.


– Svært utfordrende

Bilen som begynte å brenne er en Peugeot E-208.

– Det ser ut som om det har brent i selve batteripakka på bilen. Det er svært utfordrende i forhold til en tradisjonell bilbrann, fordi det krever mye vann og lang avkjøling. Røyk fra batteribranner er heller ikke bra, sier brigadesjef i brannvesenet, Håvard Bakken.

Bilen er totalt utbrent, og det er også sotskader på bilen som sto parkert nærmest. Foruten at røykutviklingen startet mens bilen ladet, er brannårsaken fortsatt usikker.