Det framkommer i et brev sendt fredag.
«Jeg er bekymret for trafikkveksten som vil oppstå i boliggater som i dag er nærmest bilfrie når Ring 1 stenger. Stengingen gir også store utfordringer for kollektivtrafikken ikke bare på hovedveiene inn mot sentrum, men også i bygatene over store deler av indre by», skriver byrådslederen i brevet.
Han understreker at mange av gatene ikke er dimensjonert for tungtrafikk.
«I sum frykter jeg at konsekvensene blir svært negative for store deler av byen», understreker byrådslederen.
I brevet ber Lae Solberg og miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V) om et nytt møte med regjeringen. Under det forrige, ba forgjengeren Raymond Johansen (Ap) staten forplikte seg til 110 millioner kroner for å begrense de negative konsekvensene for Oslo.
Snur etter voldsom motstand: – Vil unngå asfaltering
Johansen argumenterte med at Ring 1 stenger på grunn av det statlige Regjeringskvartalet-prosjektet.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarte nei, fordi staten ikke pleier å kompensere kommuner når de stenger en vei. Han avviste også å inngå en samarbeidsavtale med Oslo kommune – igjen med begrunnelse at staten ikke kan særbehandle Oslo.
Ring 1 stenger etter planen neste sommer. I det siste brevet fra Lae Solberg, framheves også Statens vegvesens planer om å bruke Rådhusplassen som beredskapstrasé når veien stenges.
Nødrop før han gikk av: Nå sier regjeringen blankt nei
I utgangspunktet søkte veivesenet også å asfaltere og sette opp rekkverk på plassen. Dette fikk et samlet bystyre til å reagere. Fredag kunne Avisa Oslo melde at de hadde snudd på dette punktet.
– Statens vegvesen vil, i den videre prosessen med Oslo kommune, jobbe for å unngå asfaltering og permanente rekkverk på Rådhusplassen, og flytting av statuen «Hansken» på Christiania torv, skrev Elin Hermanstad Havik i Statens vegvesen i en e-post til Avisa Oslo.
Reagerer sterkt på Ring 1-svar: – Skjønner ikke behovene til en storby som Oslo
Fullt opprør og krav om krisemøte: Frykter at staten «herper» Rådhusplassen