(Oslodebatten)

Mye har blitt sagt om liberaliseringen av taximarkedet, men diskusjonen har i for stor grad blitt styrt av etablerte drosjesentraler og aktører som ikke ønsker konkurranse og innovasjon. Det skaper et unyansert syn på diskusjonen. Sannheten er at taxi har blitt både billigere og mer tilgjengelig, uten å ruinere sjåførene.

LES OGSÅ:

Les også

Kunden flås. Sjåføren tjener ikke til livets opphold

Hagtun mener at prisene har gått opp og at kunder flås, men klager samtidig over «dumpingpriser.» I frie markeder vil tilbud og etterspørsel bestemme prisnivået. Det Hagtuns argumenter tydelig viser er at drosjesentraler ikke lenger har monopol på kunder og prissetting.

Konkurransen har skapt en situasjon der kunden ikke lenger må betale blodpriser - så lenge de velger moderne, app-baserte taxi-løsninger, og ikke fra tradisjonelle taxisentraler.

Videre argumenterer Hagtun for at sjåførene har fått det dårligere i kjølvannet av reformen, og sammenligner Norge med USA. Sjåfører som primært har valgt å kjøre for Bolt, tjente 457 kr i timen i snitt de siste tre månedene, med en gjennomsnittlig arbeidstid på 398 timer. Det tilsvarer en 7 timers arbeidsdag, 5 dager i uken. Taxisjåførenes arbeidsliv kan derfor ikke sammenlignes med det amerikanske.

Sjåførene får en forsvarlig lønn, og kundene betaler forsvarlige priser. I en stor test utført av TV2 Hjelper Deg kommer flere av de tradisjonelle drosjesentralene dårligst ut. Kunden må betale dobbelt og trippelt så mye som for moderne app-baserte løsninger.

Videre bruker Hagtun Berlin som et eksempel på et velregulert taximarked. Men han unnlater å beskrive hvordan markedet faktisk fungerer. Store deler av reisene går gjennom bestillingsmarkedet og apper der operatørene ikke er lovpålagt å bruke taksameter. Samtidig har de funnet et fungerende skille mellom tradisjonelle aktører og app-baserte løsninger. Når det gjelder regulerte takster, som Hagtun mener at alle større byer har, så er dette ikke normen. Man trenger ikke å reise lenger enn til Stockholm for å se det.

Det er fremdeles fullt mulig å praie en taxi på gaten her i Oslo - men som forbruker går du inn i en prisrulett som kan koste deg dyrt. Ved å bestille gjennom moderne, app-baserte bildelingstjenester, kjenner du prisen før du aksepterer turen. Takket være taxi-liberaliseringen har vi og et knippe andre konkurrenter klart å tilby en taxitjeneste som er rimelig, effektivt og trygg.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

14 minutter taxi? 794 kroner, takk!

Les også

En mann ligger bevisstløs i snøen på Holmlia

Les også

Bilister er mønstertrafikanter. Det er jeg som er problemet

Les også

Uten lastebilen stopper Oslo opp. Skjønner byrådet det?