Partene er enige om å videreføre Reis-rabatten ut året, slik Avisa Oslo kunne erfare tidligere denne måneden.

NRK melder at rabatten blir halvert. Fra et snitt på 20 prosent til et snitt på 10 prosents rabatt per kjøp.

Det får Oslo Aps Abdullah Alsabeehg til å reagere.

– Byrådet utvanner en god ordning, som har fått flere til å reise kollektivt. Jeg er redd det får store konsekvenser, sier Aps Abdullah Alsabeehg til Avisa Oslo.

Uenige

Alsabeehg tror dette er første steg mot en avvikling av Reis-billetten.

– Det er det vi kan forstå av budsjettforslaget deres, sier han.


Oslos miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea mener at byrådet holder sine løfter.

– Vi beholder en populær ordning med billigere enkeltbilletter, og får samtidig til et stort kutt på månedskortet. I motsetning til min forgjenger ønsker jeg å få til varige priskutt i kollektivtrafikken, ikke bare midlertidige løsninger, som Reis opprinnelig var. Det er det vi nå legger opp til, så Alsabeegh kan ta det helt med ro. Vårt tydelige valgløfte er billigere og bedre kollektivtilbud, og det er det vi nå er i gang med å innfri.


– Gledelig dag

Akershus og Oslo er enige om å redusere månedskort-prisen for sone 1 (Oslo). Prisen reduseres med 150 kroner fra 1. september. Rabatten på månedskort for barn og ungdom holdes på 65 prosent.

– Dette er en gledelig dag for de reisende i hele Ruter-systemet, sier samferdselsfylkesråd Håkon Snortheim (H) i Akershus, til NRK, som først omtalte saken.

– Dette er en gledelig dag for de reisende i hele Ruter-systemet, sier samferdsel-fylkesråd Håkon Snortheim (H) i Akershus, til NRK, som først omtalte saken.

Samtidig er de enige om å se på hele strukturen med soner og forskjellige takster i Akershus. Målet er at ny struktur skal basere seg på reiselengde, og at dagens sonegrenser oppheves.

– Utrolig skuffende

Sirin Stav (MDG) var miljø- og samferdselsbyråd da Reis-rabatten ble innført.

– Det er utrolig skuffende i en tid hvor mange sliter med å få endene til å møtes. Vi trenger å gjøre det enkelt å veksle mellom kollektivt, sykling og gange.


Hun er kritisk til at byrådet skal redusere prisen på månedskortet i september, etter at de aksepterte Ruters utvidede prisøkning tidligere i år.

– Jeg er for billigere månedskort, vi gikk også til valg på det. Først øker byrådet prisøkningen på månedskortet, og så finansierer de kutt med å øke andre billettpriser. Det mener jeg at vil oppleves for mange velgere som at de føler seg lurt.

– Veldig lite brukt ordning

Sirin Stav blir også sterkt kritisk av å se at byrådet kutter i familierabatten. Vea har tidligere sagt til Dagsavisen at ordningen burde vært bedre.

– Jeg vil stille spørsmål i byrådet ikke vil følge opp bystyrets vedtak. Dette har bystyret vedtatt, og det første de gjør når de får makt er å avvikle den. Det er å holde velgerne for narr, sier Stav.

Marit Vea kontrer:

– Det er en veldig lite brukt ordning, med en høyst upraktisk innretning. Nå gjør vi månedskortet for barn vesentlig billigere som en varig ordning. Det vil bety mye mer for Oslos barn og unge, som nå kan føle seg trygge på at månedskortet forblir billig, istedenfor at det er en kortvarig kampanje, som det forrige byrådet la opp til.

Saken oppdateres.

Les også

På sporveien av den tapte tid: Skal kommunen virkelig slå seg selv konkurs?