– Nå er det de kollektivreisendes tur. For veldig mange er det dyrere å ta med familien på kino eller andre fritidsaktiviteter om man kjører kollektivt. Det lønner seg å kjøre bil, og sånn kan vi ikke ha det, sier Oslo MDGs førstekandidat Lan Marie Berg overfor Avisa Oslo.

Avisa Oslo møter henne på Oslo S – midt i valgkampens innspurt. MDG er til stede 18 steder i byen på akkurat denne kjølige tirsdagsmorgenen, og Berg håper at det kollektive krafttaket kan bidra til at et av partiets viktigste krav blir realisert:

Et landsomspennende kutt på 20 prosent i kollektivpriser.

– MDG vil sørge for at en ny Støre-regjering leverer der Erna og Sylvi har sviktet. Buss, båt og tog skal bli minst 20 prosent billigere, og spesielt kutte prisene for barn og unge som vi har gjort i Oslo. Bensin skal bli dyrere, men få en distriktsvennlig klimabelønningsordning. Dette er vårt løfte til velgerne, understreker Berg.

Vil dere fremme dette kravet i eventuelle regjeringsforhandlinger?

Ja, dette er et sentralt krav for MDG til regjeringsforhandlinger etter valget

Dette er MDGs kollektivkrav

Totalt har hun med seg ei liste med åtte kollektivkrav til Støre.

  • Å kutte prisen på all kollektivtransport, inkludert tog, med minst 20 prosent.
  • Å Særlig redusere prisene på nattog.
  • Sørge for at flere barn får reise gratis og ved at rabatten for ungdom opp til 16 år økes.
  • Å utrede innføring av gratis kollektivreiser for de under 26 år.
  • Å gjøre det gratis å ta med sykkel på toget utenom rush, og kjøpe inn vogner tilpasset sykkel.
  • Å gjøre ferge helt gratis for fotgjengere og syklister.
  • Å opprette en innenlands interrailbillett for rimelige togferier i Norge.
  • Å dele alle bensinavgifter ut igjen gjennom en distriktsvennlig klimabelønningsordning.


Kan bli mektige etter valget

Kravlista framføres en snau uke før valgdagen.

MDG har hatt framgang siden valget i 2017, og Poll of polls' snittmålinger for september gir dem 4,9 prosents oppslutning og ni mandater på Stortinget. På enkelte målinger har partiet også havnet på vippen. Dermed har Oslo-førstekandidat Berg stor tro på at MDG kan legge makt bak kravene.

På spørsmål om kravene på lista er absolutte, presiserer Berg at MDG har et ufravikelig krav for at partiet skal delta i eller støtte en regjering: Stans i all leting etter olje og gass.

Samtidig understreker Berg at også kollektivkravene er viktige.

– Nå er det jo flere målinger der Jonas Gahr Støre er avhengig av MDG for å få flertall, og da vil dette være en av de viktige sakene vi vil forhandle om, understreker stortingskandidaten.

Vil endre samferdselspolitikken

Kravet fra MDG om 20 prosents kutt i kollektivmidlene vil kreve betydelige statlige midler.

Eksempelvis hadde Ruter, som står for store deler av kollektivtrafikken i Oslo og Viken, 4,5 milliarder kroner i billettinntekter i normalåret 2019.

20 prosent av det er 900 millioner kroner. For hele landet opererer MDG med en prislapp på 2,4 milliarder kroner. Lan Marie Berg mener at dette er en liten pris å betale sammenlignet med motorveiprosjekter og bompengekutt regjeringen støtter.

– Hvis man omdisponerer penger fra bompengekutt til kollektivpriskutt, og fra motorveier til de viktige kollektivprosjektene, vil man med en gang få mer penger til de miljøvennlige alternativene. Dette er en god grunn til at vi trenger et miljøskifte nå, sier Berg.

Byrådet i Oslo følte seg tvunget til å kutte i bompengetakstene, da regjeringen satte som premiss at Oslo måtte kutte bompengene med til sammen 2,8 milliarder kroner for å få tilgang på en statlig pakke på 5,6 milliarder kroner til kollektivtrafikk.

Det er imidlertid ikke disse pengene MDG ser for seg å bruke på å kutte i kollektivprisene.

– Vi vil støtte de byene som ønsker å øke bompengene, i stedet for å stikke kjepper i hjulene på byene som ønsker å gjøre mer for miljøet, men samtidig så har vi finansiert vårt kollektivpriskutt i våre alternative budsjetter allerede, fortsetter Lan Marie Berg.