«Før dere fordømmer Putin som det eneste grusomme beistet, husk at deres IB-profil krever at dere er ekte SPØRSMÅLSSTILLERE og ÅPENSINNEDE.

Derfor bør dere vite hvordan VÅR egen lille Putin, fremhevet som vår kjære landsfader, bombet Libya et tiår siden, uten parlamentarisk støtte, og etterlot befolkningen som skyteskiver. Kanskje han måtte gjøre det for jobbintervjuet for Nato-stillingen:)

Mange av dere som er nye i Norge burde ikke svelge vårt fredsforkjemper-narrativ, for det er svært gjennomhullet!

Dere burde vite hva dere ikke vet, hvor blodige Stoltenbergs hender er, som kontekst til den tunge tiden vi gjennomgår

Denne meldingen ble sendt av en engelsklærer 1. mars, til elever ved International Baccalaureate-linja (IB) på Blindern videregående skole.

Først etter to og en halv uke fikk læreren anledning til å forklare at det hele var ment som en presentasjon av holdninger man kan møte blant Putins støttespillere, og ikke noe læreren selv sto inne for.

I meldingen henviser læreren til at Norge deltok i den FN-sanksjonerte bombingen av Libya i 2011. Den militære intervensjonen i Libya var en reaksjon på at landets diktator Muammar Gaddafi reagerte med militærmakt mot opprørere, og særlig en tale der han snakket om å rense Libya for fiender «hus for hus».

Jens Stoltenberg var på dette tidspunktet Norges statsminister, mens dagens statsminister Jonas Gahr Støre var utenriksminister. Stoltenberg ble utnevnt til generalsekretær i Nato i 2014.

Beklaget

Rektor ved Blindern vgs. Hege Haugland bedyrer overfor Avisa Oslo at dette ikke er holdninger den aktuelle læreren står inne for.

– I IB er det et overordnet mål å lære elevene å være undersøkende og kritiske. Han inviterer elevene til å være kritiske ved å stille en provokasjon. Det var uheldig at han skrev det, han kunne sagt det i klasserommet for å oppklare provokasjonen med en gang. Dette har han oppklart med elevene i etterkant.

Hun forteller at det har kommet reaksjoner fra foreldre på at meldingen ble sendt ut.

– Jeg snakket med et foreldrepar som reagerte på dette. Vi har forklart omstendighetene, og de har gitt uttrykk for at de forstår at dette var en del av opplegget.

– Er denne undervisningsformen, der en melding med forholdsvis drøye påstander sendes ut til elever, uten kontekst, noe Blindern står inne for?

– Nei, overhodet ikke, og det har vi snakket med læreren om.

Les også

Anastasia (30) og sønnen Kiril (6) kom til Oslo etter sju dager på flukt: – Vi vil bare hjem

– Ikke riktig plattform

Læreren selv sier til Avisa Oslo at gruppa som mottok meldingen er deltakere i en aktivitet utenom vanlig skolefag, såkalt Model United Nations, der elever lærer om internasjonale relasjoner, diplomati og FN.

Tanken, oppgir han, var å diskutere innholdet i meldingen – som altså ble sendt ut 1. mars – under et møte med elevgruppen samme dag. Dette fikk han imidlertid ikke anledning til.

– Denne dagen hadde de lagt opp til en Kahoot. Det var ikke før i går (17. mars, journ.anm.) at jeg fikk anledning til å diskutere innholdet i meldingen med dem.

– Tror du alle elevene skjønte at meldingen var ment som en provokasjon, og ikke noe du står for?

– Det kan jeg ikke slå fast, men tilbakemeldingene etter gårsdagens samling, da jeg gjorde rede for dette, var gode.

Han forteller at han har beklaget måten dette ble gjort, og bedyrer at han ikke står for holdningene som kommer frem i meldingen.

– Det er dette jeg har beklaget. Dette var ikke riktig plattform for å diskutere tematikken på denne måten. Intensjonen var å vise frem argumenter og holdninger man kan bli møtt med fra de som støtter Putin og hans krig. Men dette kom ikke tydelig frem.