– Hei, Ruter. Jeg har et ubrukt månedskort jeg gjerne vil ha refundert.

Det skrev en bruker på X denne uken. Vedlagt var et bilde av en melding i Ruter-appen, der det kommer frem at bussens linje 21 er innstilt på grunn av snø, glatt føre og vanskelige kjøreforhold.

– Dere tar betalt for en tjeneste dere ikke er i nærheten av å levere på. Det holder faktisk ikke mål. Vanlig vintervær kan ikke være så jævlig overraskende i fuckings januar, skriver han videre.

I et svar til brukeren skriver Ruter at dersom han ønsker refusjon på 30-dagersbilletten kan han ta kontakt med kollektivselskapet.

Periodebillettene kan refunderes

Avisa Oslo har spurt Ruter hvilke regler som egentlig gjelder for refusjon av aktiverte og delvis benyttede billetter.

– Aktiverte og delvis benyttede billetter kan refunderes, men vi refunderer vanligvis ikke enkelt- og 24-timersbilletter, sier Cathrine Myhren-Haugen, kommunikasjonssjef i Ruter.

Hun opplyser at de i løpet av vinteren har fått rundt 1.200 refusjonskrav fra kundene.

Dette kan du få tilbake:

  • Enkeltbillett: Refunderes vanligvis ikke, men unntak kan gjøres for ubenyttet billett for sykkel
  • 7-dagersbillett: Du får refusjon for antall resterende døgn
  • 30-dagersbillett: Du får refusjon for antall resterende døgn
  • 365-dagersbillett: Du får refusjon for antall dager du har igjen av de 300 dagene du har betalt for, ikke de 365 dagene billetten er gyldig

Refusjonsbeløpet regnes fra den dagen Ruter mottar forespørselen om refusjon. Du må betale 100 kroner i gebyr per ekspedisjon, og Ruter refunderer ikke selve reisekortet, kun billetten du har i kortet, opplyser Ruter.

Ruter har også en reisegaranti som innebærer at hvis man blir mer enn 20 minutter forsinket, refunderer de taxiutgifter for inntil 750 kroner.

Kollektivselskapene Ruter og Vy opplyste fredag at de har mottatt totalt 18.800 refusjonskrav etter snøkaoset i Oslo 17. januar.

Behandles indiviuelt

Myhren-Haugen forteller at alle søknader blir behandlet og vurdert individuelt og at det er flere grunner til å få refundert billetten.

– Hvis du for eksempel flytter, blir sykemeldt eller endrer reisemønster kan du søke om refusjon. Du kan også søke om refusjon dersom du har ubrukte eller ikke-aktiverte billetter. Disse refunderes i inntil ett år fra kjøpsdatoen. Etter dette er billettene ugyldige, og kan verken refunderes eller aktiveres, forklarer hun.

Hun forteller at Ruter ikke refunderer mer enn to ikke-aktiverte månedsbilletter eller én ikke-aktivert årsbillett per kunde i løpet av ett år. Ved en prisendring må forhåndskjøpte billetter aktiveres i løpet av tre måneder fra prisendringen trer i kraft.

– Har du en billett i appen som ikke er aktivert, kan du selv kansellere den og få pengene tilbake i løpet av 3–10 virkedager. Reisepenger refunderes i inntil 3 år etter at de er fylt på reisekortet, opplyser kommunikasjonssjefen og legger til at mer informasjon om Ruters refusjonsordninger og reisegaranti ligger på deres nettsider.