Lene Ørbeck jobber som karriereveileder, og ønsket å styrke hennes kompetanse innenfor HR.

– Jeg jobber med sårbare mennesker i omstilling, derfor valgte jeg å styrke min kompetanse ved å ta etterutdanning.

Valget falt på Handelshøyskolen BI, og hun startet på et Executive kurs i høst 2019.

Overraskelse

Det er et kurs som gir 30 studiepoeng, i «Human Resource Management». BI skriver blant annet følgende om kurset: «Menneskelig kapital» er blant de viktigste ressursene i en bedrift. Her lærer du å forvalte den.

Rett etter oppstart i høst 2019, måtte hun fryse utdanningen ett år.

– Jeg ringte BI og ba en orientering om retningslinjer for utsettelse, og fikk da beskjed om at jeg måtte betale inn studieavgiften på ca. kr 60.000,- og at jeg hadde et ekstra år å fullføre på.

Ett år senere, i 2020 startet hun opp igjen, og fullførte studiet neste vår.

– Det ble gjennomført med forelesninger, samlinger, og med avsluttende hjemmeeksamen og en prosjektoppgave, sier Ørbeck til Avisa Oslo.

Men i mai fikk hun en overraskelse i posten.

– Jeg fikk en regning fra BI på kr 8.000,- som jeg stilte meg helt uforstående til. Jeg ringte og fikk da til svar at jeg måtte betale det, som følge av at jeg hadde «konta».

– Jeg forklarte da at det ikke var tilfelle, da jeg hadde utsatt studiene.

– Urimelig krav

Ifølge Ørbeck fikk hun da beskjed om at hun skulle ha meldt av eksamen, den gangen hun utsatte studiet, innen en viss dato, derfor blir hun belastet for full eksamensavgift. Hun sier hun ikke ble orientert om dette da hun utsatte studiet.

– Til tross for gjentatte telefoner og mail med BI, har jeg forsøkt å forklare dette, men ikke nådd frem med bønn om å få de til å frafalle kravet. De mener det er helt på sin rett å ta betalt for en tjeneste som de ikke har utført som følge av at jeg ikke hadde meldt meg av eksamen. Jeg mener det er urimelig å kreve så høy beløp, sier hun.

– Hadde jeg visst at jeg måtte melde av, hadde jeg selvfølgelig gjort det.

Tips oss!

Misfornøyd med et kjøp eller en tjeneste?

Tips oss gjerne om små og store forbrukersaker! Kontakt AOs journalist på rc@ao.no.

– Ord mot ord

Forbrukerrådet sier man må se på avtalen som ble inngått mellom studenten og BI.

– En institusjon som BI vil antakeligvis ha omfattende vilkår, som nye studenter må signere på før studiestart. BI har ingen selvstendig plikt til å opplyse om avtalevilkårene over telefon, men bør så klart svare korrekt og fullstendig på det som en student spør om ved telefonisk kontakt, sier Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet

Hun sier videre at dersom BI har gitt noen form for garantier eller har handlet uforsvarlig i telefonsamtalen, kan det tenkes et ansvar for studentens tap.

– Ord mot ord er imidlertid alltid vanskelig, og hva som har blitt sagt muntlig, er vanskelig å bevise. På generell basis bør BI uansett sikre at studenter får alle viktige opplysninger når det spørres om retningslinjer for utsettelse av et studie over telefon.

– Her ser det med andre ord ut til at litt dårlig kommunikasjon ble dyrt for studenten, men det er altså avtalevilkårene og hva som ble sagt under telefonsamtalen som regulerer dette forholdet, sier hun.

Studentens ansvar, sier BI

David Sagen, direktør for BIs executive-programmer skriver i en e-post til Avisa Oslo om at reglene ved Handelshøyskolen BI er slik at studenter som ønsker å utsette kurs og eksamen selv er ansvarlig for å melde seg av eksamen innen gitte frister.

– Dersom dette ikke foretas, blir det et tellende forsøk og studenten blir belastet en eksamensavgift ved neste semester.

Han skriver videre at denne informasjonen og BI retningslinjer for gjennomføring av kurs og programmer er tilgjengelig på studentportalen, som er studentenes informasjonsside for kurs og undervisning.

– Det er to års fullføringsfrist på alle BIs studieprogrammer, og fakturaen for programmet må betales i studieåret man er opprinnelig påmeldt. Dette er opplyst om i studentenes studiekontrakt, skriver Sagen til Avisa Oslo.

Ikke fornøyd

Ørbeck er ikke særlig fornøyd med svaret til BI.

– Det enkleste er jo selvfølgelig å håndtere kritikk ved å vise til regelverk.

– Det fratar ikke meg min opplevelse av deres rigiditet, mangel på sunn fornuft og praksisen de håndhever ved å ta betalt for en tjeneste som ikke er utført. Denne kundereisen frister uansett ikke til gjenkjøp hos denne utdanningsinstitusjonen som ifølge omdømme forsøker å være best i klassen, sier hun.

LES OGSÅ: