Denne uken skrev Avisa Oslo at Oslo har det dårligste svømmetilbudet i hele Norge. Det er stor mangel på bassenger og de som står er gamle og slitte.

Det påvirker svømmeopplæringen til barna, mener Norges Svømmeforbund.

I tillegg til begrenset kapasitet får barna som går på skoler med lenger reiseavstand til et basseng dårligere opplæring enn de som har et basseng i nærheten.

Det kommer frem av en rapport om svømmeopplæringen i Oslo fra 2018.

Flere nådde ikke målene

Kommunerevisjonen gjorde en bredde- og dybdeundersøkelse som resulterte i rapporten fra 2018.

Der står det at ifølge Utdanningsetatens kartlegging var det de siste tre skoleårene om lag 15 prosent av elevene i Osloskolen som ikke kunne svømme etter 4. trinn, mens om lag 40 prosent ikke kunne svømme 200 meter.

Skoleåret 2016/2017 var det ifølge Utdanningsetatens kartlegging sju ordinære skoler hvor andelen elever som ikke kunne svømme, var høyere enn 40 prosent. Ved 11 ordinære skoler var andelen som ikke kunne svømme 200 meter, høyere enn 70 prosent.

En oversikt fra de to siste skoleårene Avisa Oslo har fått fra Utdanningsetaten viser at det i flere bydeler var under halvparten av elevene som klarte målet for svømmedyktighet.

Intensivkurs funker best

I Bydel Stovner har de lagt ned mye arbeid i å snu trenden. Gjennom Svømmesamarbeidet har de hatt fokus på tidlig tilvenning i vann og intensivkurs, i tillegg til å knytte seg til erfarne instruktører.

– For rundt ti år siden så bydelen at resultatene var dårlige. Det var få barn som lærte seg å svømme i løpet av den tilmålte tiden, som da var ti timer innen utgangen av 4. klasse, forteller Kari Loddengaard, undervisningsinspektør ved Stovner skole.

Bydelen inviterte blant annet skolene til samarbeidet, og det ble lagt opp til mer intensiv svømmeopplæring.

– I stedet for en time i uka over flere uker hadde vi en time hver dag i to uker. Resultatene ble bedre, men den minimale tilgangen på basseng i Oslo har gjort at det ikke er mulig å fortsette med en slik løsning, sier hun.

Vil ha skjevfordeling

Hun mener tilgangen på basseng i Oslo gjør svømmeopplæringen utfordrende.

– I bydel Stovner er det stor mangel på basseng og mange av ungdommene her reiser ikke på badeferier. Vi ser at dette er en stor utfordring i noen bydeler, og derfor har vi gjennom flere år jobbet for en positiv skjevfordeling av bassengtid, sier hun.

Gjennom svømmesamarbeidet har flere skoler de siste årene knyttet seg til erfarne instruktører fra svømmeklubber i området. Stovner skole har brukt instruktører fra blant annet SK Speed, slik Norges Svømmeforbund anbefaler.

– Det er en ekstra kostnad ved det, men det er det verdt.

Flere timer i vannet

Elever i bydel Stovner som ikke klarer kompetansemålene etter den ordinære svømmeopplæringen får tilbud om intensivkurs i høst- og vinterferier. Det samme gjelder andre skoler i Groruddalen, Søndre Nordstrand og sentrum.

Utdanningsetaten opplyser at dette skoleåret har 375 elever fått dette tilbudet. Neste skoleår vil 500 elever få dette tilbudet.

Byrådet har de siste årene økt minstekravet til svømmetimer i skolen fra ti til 20 timer. Undersøkelsen fra 2018 viste at rundt halvparten av skolene ga nøyaktig 20 timer svømmeopplæring til den enkelte elev, noe som tilsvarte kommunens minimumskrav. I underkant av 35 prosent av skolene ga mer enn minimumskravet, mens 7–17 prosent av skolene ga færre timer.

Ikke nok

Ifølge svømmeforbundets undersøkelser tar det cirka 40 timer fra en elev starter med vanntilvenning, til vedkommende er svømmedyktig.

Jan Kjelsen, utviklingskonsulent i Norges Svømmeforbund, mener skolene ikke kan tilby tilstrekkelig svømmeundervisning, men i større grad bør koble seg på svømmeklubbene i byen.

– Mange barn får ikke den opplæringen de skal ha, og når barna ikke klarer kompetansemålene så oppfyller ikke skolene det som står i læreplanene og opplæringsloven, sier han.

Han trekker frem liten bassengkapasitet og begrenset bruk av svømmeklubbene som mulige årsaker til at målene ikke nås.

– Våre klubber kunne bidratt til å bedre situasjonen mye, med menneskelige ressurser, men også fordi de har bitt dyktige på å utnytte den bassengflaten de har, sier han.

Trenger flere anlegg

Kjensli mener det er mulig å snu trenden, men da må kommunen legge til rette med flere anlegg for å møte behovet til skolene og svømmeklubbene.

Mangelen er stor, og anleggene som finnes i dag er gamle og utdaterte. Han er kritisk til at kommunens løsning på problemet er å sende barna som ikke har lært seg å svømme før skoleåret er omme på Sommerskolen.

– Sommerskolen er et kjempebra tilbud, men at det er der problemene skal løses er feil. Her bruker man indirekte elevenes fritid på ne som skulle være løst i skoletiden, sier han.

Løsningen, mener han, er å legge forutsetningene til rette med bedre anlegg og bredere tilbud – i tillegg til å starte opplæringen tidligere.

– Nå er det kompetansemål i svømming for elever i 2. klasse, men i flere av anleggene i Oslo er det ikke grunt nok til at de kan stå en gang. Derfor må opplæringen starte tidligere. Ved å starte tidlig får man bedre tid til å planlegge det man trenger for å komme i mål, avslutter han.

Denne saken er en del av «Hele Norge svømmer», et samarbeidsprosjekt mellom lokalavisene, Redningsselskapet, Norges Svømmeforbund og NRK som ser på svømmetilbudet og svømmeopplæring i norske kommuner. Les flere saker i prosjektet her!