Gud skal vite at de hadde fortjent bedre.

Siden Bryn Miljøforum for første gang tok opp saken i 1995, vokste «Manglerudtunnelen» seg til å bli et gigantisk samferdselsprosjekt, på til sammen 14 kilometer med tunneler. «Manglerudtunnelen» fikk til og med nytt navn av Statens vegvesen (som for øvrig var og er sterke tilhengere av prosjektet): «E6 Oslo Øst».

Det mest spektakulære grepet var et drøyt fire kilometer langt tunnelløp på E6, omtrent mellom hvor Alnasenteret ligger, og til der bensinstasjonen ved avkjøringen til Abildsø, Skullerud og Lambertseter er plassert nå.

Temmelig elleville greier. Og, ikke overraskende, til elleville priser.

Da Erna Solbergs regjering besluttet å ta prosjektet ut av forslaget til Nasjonal Transportplan i mars 2021, var prisanslaget på svimlende 17,5 milliarder kroner. Vi kan bare fantasere om hva det ville kostet å sette i gang nå.

Les også

Vil «Manglerud-tunnelen» eller «Fossum-diagonalen» bli bygd noen gang? Trolig ikke

Tilbake til det vemodige:

I Avisa Oslo tok Robert Svoren og «Aksjongruppen Manglerudtunnelen nå» onsdag til orde for en mindre omfattende løsning: En mindre kostbar og kortere tunnel mellom rundkjøringen på Ryen og Brynstunnelen – og et lokk fra Brynstunnelen forbi Teisen.

– Vi må rett og slett bygge oss under veien her. Ved en slik løsning, får vi utelukkende lokaltrafikk inn her. Det vil gi Oslo unike muligheter til å utvikle et kjempeareal med boliger, park, idrett, kultur og næring, sa Svoren.

Aksjonsgruppen har rett og slett resignert. Håpet er borte. Og ekstra trist, det nye forslaget deres er dessverre verken realistisk eller godt.

Hva er det beste som har skjedd i Oslos moderne historie?

Det beste som har skjedd i Oslos moderne historie er at vi de siste 20–25 årene har greid å gjennomføre følgende enkle – og dyre – metoder:

Vi har utviklet denne byen ved å fjerne trafikk fra over bakken ved å legge den i tunnel.

Det har fungert ekstremt godt.

Vi gjorde det på Vålerenga allerede i 1999. Vi gjorde det under Festningen og Aker Brygge. Vi gjorde det ved å bygge en tunnel fra Ryen, under Ekebergåsen og etter hvert også under operaen. De gigantiske prosjektene har revolusjonert livene som leves i hele indre by, i bydel etter bydel.

Ikke bare fordi lokalmiljøene som var der fra før er blitt så utrolig mye mer levende og levelige for titusener av mennesker, men fordi det har frigjort arealer til en rekke helt nye boområder som har endret byens ansikt. «Fjordbyen» ble en realitet, vi åpnet oss mot fjorden.

Men vi har også brukt nøyaktig samme metode ved å bygge nytt kryss på Økern kombinert med tunnel under Løren til Sinsenkrysset. Vi gjorde det samme ved å grave tunnel under hele Tåsen. Og et nytt kryss på Smestad med lokk over Ring 3. Samt Granfosstunellen fra Ullern kirke til Lysakerkrysset i Bærum.

Og den samme logikken og de samme prinsippene ligger til grunn for at Statens vegvesen sterkt oppfordret Regjeringen til å ta Manglerudtunellen inn i Nasjonal Transportplan i 2021.

Manglerudtunnelen lever ikke i et vakuum. En del av bakgrunnen for at det i sin tid ble bygget ut en fire felts motorvei, E6, fra Bryn og hele veien ut Vinterbro i Nordre Follo, var å få ned trafikken på Mosseveien fram til avkjøringen til Holmlia. Derfor bygde vi den 3,7 kilometer lange Nøstvedttunnelen.

En strategi som langt på vei har lyktes. Men fortsatt er Mosseveien skiltet som E18. I en versjon av planprogrammet for E6 Manglerudprosjektet fra 2016 står det: «E18 skal skiltes om fra Mosseveien til en felles trasé med E6 fra Vinterbro til Abildsø, og videre via Ryen til Bjørvika. Mosseveien skal fortsatt ha en riksvegfunksjon.»

Man kan jo bare tenke seg hvilken forbedring av nærmiljøet dette i tilfelle ville blitt. Men de færreste tror at noe sånt kan skje uten at Manglerudtunnelen bygges.

For paradokset er: Byggingen av ny E6 for å skjerme de som bor langs Mosseveien førte til mindre trafikk der, men førte samtidig til mer trafikk for de som bor på Manglerud. Som en direkte, ønsket konsekvens. Det var faktisk ett av hovedbegrunnelsene for å bygge ut E6.

Opprinnelig var det aldri meningen at motorveien skulle gå over Manglerud som i dag. Den skulle gå i tunnel.

«Der ingen skulle tru at nokon kunne bu» er en norsk fjernsynsserie som så langt har gått 22 sesonger. Den handler som vi vet om mennesker som har valgt å leve på de mest avsidesliggende plasser, nær naturen og i enklere kår.

På mange måter er Manglerud det absolutt stikk motsatte: Tvers igjennom boligområdet, med barnehager, skoler og idrettsanlegg, går Norges desidert mest trafikkerte vei. På det meste passerer 100.000 kjøretøy gjennom dette lokalsamfunnet på Oslos østkant.

I døgnet.

Ja, du leste riktig:

Hundre tusen kjøretøy i døgnet.

10 til 12 prosent av disse kjøretøyene er tungtransport.

Ingen andre steder i Oslo – eller i Norge – er så eksponert for trafikkstøy og forurensning som Manglerud.

Og ingen tyder på at det blir færre biler som kjører på denne veien i framtida.

Statens vegvesen anslår at 40.000 mennesker er plaget av støy på Høyenhall, Bryn, Manglerud og Ryen. Til sammenligning bor det 75.000 mennesker i hele Finnmark. I de tre bydelene som ligger nærmest dagens E6-trase bor det over 150.000 mennesker.

Nå er ikke alle disse plaget av støyen. Men dersom trafikken forsvant under bakken, ville hele områdets karakter automatisk endret seg til det bedre. Fornuftig og god byutvikling hadde blitt mulig i en helt annen grad enn i dag. Manglerud og strøkene rundt ville naturligvis fullstendig endret karakter hvis motorveien forsvant under bakken. Tenk hva en rolig miljøgate med fartsgrense på 40 kunne gjort av underverker for denne delen av byen.

Les også

Sympatisk, ambisiøst, svindyrt – og altfor lite penger

Slik begynte jeg en kommentar her i avisen i mars 2021:

«Støyen og forurensningen fra E6 gjennom Manglerud er uutholdelig og uforsvarlig. Ingen barn i Oslo bør vokse opp under slike forhold. Men byrådet virker mest fornøyd med å ha bidratt til å forhindre at Manglerudtunnelen kom inn i Nasjonal Transportplan (NTP)».

Les også

Ingen barn i Oslo bør vokse opp under slike forhold

Jeg har ikke forandret mening. Det oppleves som komplett galskap det man opplever når man krysser brua fra Manglerudsenteret til T-banestasjonen. Under dundrer motorveien. Larmen er episk. Noen samtale lar seg ikke gjennomføre. Det er når jeg står her og knapt er i stand til å høre hva jeg tenker, at jeg tenker: Manglerud, der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

Så hvorfor gikk det store prosjektet som er så fint for Manglerud, men som egentlig er «the missing link» i Oslos dype infrastruktur, til helvete?

It's complicated.

Raymond Johansen og Oslo Ap fikk en tilbakegang ved valget i 2019 på 12 prosentpoeng. MDG fosset fram. I forhandlingene om byrådsplattformen for fireårsperioden ga Ap etter – og ble nå motstandere av hele prosjektet. Av miljøgrunner.

Dette utnyttet den borgerlige samferdselsministeren, Knut Arild Hareide (KrF), til å gi prosjektet det som mye tyder på var dødsstøtet: Han tok det ut av Nasjonal transportplan, og Stortinget ga sin støtte til det.

Begrunnelsen var at byrådet i Oslo ikke ønsker at planen skal gjennomføres, og at det er vanskelig å få gjennom et større veiprosjekt uten lokalt forankret støtte.

– Det som er litt spesielt, er at i noen av de store byene er det prosjekter som er veldig kontroversielle, og jeg skal være så ærlig å si at jeg har vært i Nord-Norge, og der har de sagt at «fordelen med å gi oss ting, er at da blir alle glad», og det synes jeg Oslo skal ta litt innover seg, sa Hareide til Avisa Oslo i mars 2021.

– Sier du med andre ord at Oslo er utakknemlige? spurte vi.

– Det jeg sier er at jeg enkelte fremstiller det som at Oslo er en av taperne, og det er jeg uenig i. Oslo har altså takket nei, og det er det noen regioner i dette landet som ikke vil tenke tanken på å gjøre, svarte Hareide.

Hareide har et poeng! Hva er det med oss i Oslo? Vi har lange fakkeltog for å stoppe utbygging av nye og store og moderne sykehus også, betalt av resten av landet, alt fordi demonstrantene vil at det skal ligge på ett bestemt sted (Ullevål), ikke to kilometer unna. Her har hele Norge for øvrig god grunn til å le av oss.

Nå tror jeg ikke at Hareide var så lei seg for dette. For jeg tror at det uansett ville ha blitt utsatt i flere år på grunn av kostnadene. Han fikk en perfekt anledning til å dra ut pluggen. Oslo greide på klassisk maner å skyte seg selv i foten.

Det nye byrådet i Oslo har tatt Manglerudtunnelen inn igjen i sin ferske byrådsplattform. De gjør det på en dristig måte, fordi det kan skape forventninger som er nesten umulig å innfri. Men samtidig kan de i teorien få regjeringen, som nå er rødgrønn, til å ta prosjektet inn igjen.

Senterpartiet skal redde Oslo? Jeg tror heller ikke Arbeiderpartiet nasjonalt ser noe større poeng i å hjelpe oss når til og med deres eget fylkeslag gikk inn for å skrote Manglerudtunnelen.

Mine kilder i byrådet forteller meg at de her og nå kun har ett mål med det de gjorde i plattformen: Å få Manglerudtunnelen inn i Nasjonal transportplan i mars 2025. Å komme inn i planen betyr ikke at prosjektet blir gjennomført, det må vedtas spesifikt av Stortinget i et eget vedtak, men å ikke stå i planen utelukker alle muligheter.

Kanskje det kan realiseres om ti år? 20? 50?

Igjen, Manglerudtunnelen lever ikke i et vakuum: En vesentlig begrunnelse for å bygge den, er at da kan Ulvensplitten fjernes. Dette vil frigjøre store arealer til den helt nye bydelen som nå bygges på Økern og Ulven. Enkelte mener at å fjerne Ulvensplitten nærmest er en forutsetning for å lykkes med å lage den levende og en integrert del av hele indre by. I tillegg vil nabolag som Teisen og Bryn få et langt bedre lokalmiljø, over natten.

Og det er her det nye forslaget fra aktivistene strander: Visst handler dette prosjektet i stor grad om den uholdbare situasjonen på Manglerud, men enten blir dette et gigantisk prosjekt, fordi det er i hovedstaden og landets nesten strategiske interesse, eller så står vi igjen med billige, lokale støytiltak på Manglerud som ingen vet hva går ut på, men som kan avbøte de verste plagene.

Derfor bør prosjektet settes ut i livet, en eller annen gang.

Les også

T-banen kan stoppe helt opp i sentrum. Bygg tunneler for bane – ikke vei