Natt til søndag 16. august 2020 hadde Terje Langø (22) parkert utenfor Kirkeveien 57 på Majorstua. 22-åringen fra Ski har bodd delvis i Oslo i halvannet år, og parkerer ofte Teslaen her.

Men denne natten ble hans splitter nye Tesla Model 3 Performance utsatt for hærverk. Med bilens eget kamera, den såkalte «Sentry Mode», ble ugjerningen fanget på film.

Klokken 02.48 kan man se en mann på en elsparkesykkel komme nedover gata på vei mot den parkerte bilen. Like før han kommer til bilens sidespeil slenger han ut et bein, og sparker i speilet.

Videre ser man at syklisten svinger inn mot fortauet, og nærmest krasjer i bilen som står parkert for Teslaen. Så parkerer mannen elsparkesykkelen midt på fortauet og går inn i et leilighetsbygg like ved.

Selskapet vet hvem som kjørte

Neste morgen oppdager Langø skaden, men priser seg raskt lykkelig over kamerafunksjonen på bilen.

Samme dag tar han kontakt med forsikringsselskapet sitt, og sender video og annen informasjon om hendelsen. Dagen etter anmelder han hærverket.

Men to dager senere får han beskjed fra politiet om at saken er henlagt på grunn av ressursmangel. Da bestemmer 22-åringen seg for å nøste opp i saken selv.

– Jeg tok kontakt med selskapet som eier sparkesykkelen som ble benyttet, og ga dem lokasjon og klokkeslett. De svarte at de kunne se hvem som hadde benyttet sparkesykkelen på det tidspunktet, og at vedkommende hadde parkert rett foran bilen min. Men for å gi ut personalia så trenger de en henvendelse fra politiet, sier Langø.

– Ekstremt kjipt

Etter at Langø fikk svaret fra elsparkesykkel-selskapet valgte han å klage på politiets henvendelse. Denne gangen videresendte han også all korrespondanse med selskapet. Likevel kom det et nytt avslag fra politiet.

– Det lå jo ferdig for dem, jeg hadde mer eller mindre gjort det de trengte for å løse saken. Jeg har bevismaterialet som trengs, og selskapet har personalia på han som kjørte. Det fremstår for meg som veldig merkelig at politiet hadde ressurser til å henlegge saken to ganger, mens de ikke har ressurser til å sende selskapet en e-post for å få vite hvem sjåføren er, sier Langø.

Denne uka mottok 22-åringen melding om egenandel fra forsikringsselskapet. Den er på 6000 kroner.

– En ting er hvis dette var et uhell, men en annen ting er når man ser at han står med beinet rett ut og sparker ned speilet med vilje. Når man blir utsatt for skade med forsett, har den beste forsikringen og kan bevise at man er helt uten skyld – men fremdeles ikke får skaden dekket – da er det ekstrem sure penger. Også synes jeg synd på alle som ikke har Tesla, for det er jo helt åpenbart at loven ikke håndheves. Dette er bare ekstremt kjipt, sier Langø.

Politiet: Ikke alvorlig nok

Politiinspektør Morten Reppen sier at han forstår frustrasjonen til Langø, og andre som opplever å få saken sin henlagt, men presiserer at det dreier seg om prioritering.

– Jeg skjønner at man tenker at her er mye av stien gått opp, og at en henvendelse til selskapet vil kunne gjøre at man får en id på brukeren på elsparkesykkelen. Men vet man da at det var brukeren som kjørte den natta? Man må i så fall gjennomføre et avhør, og kanskje det viser seg at vi da har rette vedkommende og at det er alt som skal til for at saken blir oppklart. Men selv de to stegene er etterforskning, og spørsmålet er da om man skal bruke kapasitet på en slik sak, sett opp mot andre mer alvorlige saker, sier Reppen.

Han poengterer at Oslo-politiet har drøyt 70.000 saker i året, som strekker seg fra små bagatellsaker der noen har blitt frastjålet noe på en flyplass i utlandet til de mest alvorlige sakene – som da krever mye ressurser.

– Til tross for at man har mye å gå på i denne saken, så har den likevel ikke nådd opp. Si at vi skal bruke tid på 100 sånne enkeltsaker. Da går det en del ressurser. Vi er nødt til å prioritere de sakene som tross alt er mest alvorlige og samfunnsskadelige, sier Reppen.

– Tesla-eieren sier til oss at han synes det er merkelig at dere ikke har ressurser til å se på en sak som så å si ligger ferdig for dere. Hva tenker du om det?

– Vi er ikke uenige i at vi nok skulle ha klart å komme i mål med denne saken med få etterforskningsskritt. Men det koker ned til at saken rett og slett ikke er alvorlig nok, selv om det selvsagt er belastende for dem som opplever det.