Da ukrainske Viktoria Savchenko kom til Norge i 2016, ble kollegaene i Eurests kantiner i Oslo raskt mesteparten av nettverket hennes i landet.

Nå er hun en av over 200 personer på landsbasis som har mistet jobben i konsernet, som driver mer enn 90 kantiner i hovedstaden. Fagforeningen erfarer at flesteparten av konsernets kantiner i Oslo og gamle Akershus fylke er berørt.

– Jeg ble varslet om oppsigelsen over e-post, en måned før jul, sier Savchenko, tydelig preget, til Avisa Oslo.

I begynnelsen av desember igangsatte kantinegiganten Eurest, som i november skiftet navn til Compass Group, masseoppsigelser som følge av inntektstap under koronapandemien.

Tøft

Selskapet leverer kantinetjenester til en rekke større bedrifter landet over, og har om lag 1.500 ansatte.

Nå sitter Savchenko alene sammen med mannen i en leilighet i Spydeberg i Indre Østfold. Begge er permittert, og de tidligere så hektiske dagene går sakte.

Hun legger ikke skjul på at oppsigelsen har vært svært belastende for henne.

– Jeg ble innkalt til et drøftelsesmøte for å diskutere eventuelle andre funksjoner i selskapet. Under to uker senere, i slutten av november, fikk jeg oppsigelsen, sier hun.

LES OGSÅ: Nødropet fra Oslo: – Jeg frykter for en hel bransjes fall

– Kunne ventet

Med én måneds oppsigelsestid er hennes siste arbeidsdag i selskapet 31. desember i år. Hun ser ikke lyst på sin egen jobbsituasjon. Hun har forsøkt seg på det som finnes av stillinger ved kantiner og lignende funksjoner. Ingen ansetter nå.

– Jeg kunne jobbet på sykehjem, men de ansetter ikke folk til kantinene nå. Hele bransjen er lammet av korona, og det er lite tegn til bedring nå rundt nyåret, sier hun.

(Saken fortsetter under bildet)


– Jeg forstår at det er en vanskelig situasjon også for Compass Group, men de kunne i hvert fall ventet til våren nå når permitteringsperioden er forlenget.

Uaktuelt å permittere videre

Leder for Compass Groups nordiske operasjoner, Kathinka Friis-Møller, forteller til Avisa Oslo at det å forlenge permitteringsperioden er uaktuelt for selskapet.

– Oppsigelsene gjøres på bakgrunn av den koronasituasjonen vi har i samfunnet. Forutsetningen for permittering ligger i at behovet vil være av midlertidig art, og vi vurderer deler av volumnedgangen til ikke lenger å være midlertidig, skriver hun i en e-post til Avisa Oslo.

Et helt land på hjemmekontor er, forutsigbart nok, dårlig nytt om du lever av å levere kantinetjenester til arbeidsplasser. Friis-Møller og Compass Group har liten tro på at situasjonen vil være tilbake til normalen med det første.

– Vi ser en vedvarende koronasituasjon i samfunnet, og våre tjenester blir naturlig berørt når våre gjester har hjemmekontor. Vi tror denne situasjonen vil fortsette langt ut i 2021 og har derfor måttet gå til oppsigelser, skriver hun i e-posten.

204 mister jobben

Ledelsen i Compass Group har så langt ikke svart på direkte spørsmål om hvor mange oppsigelsene berører, og hvor stor andel av dem som jobber i Oslo.

Etter det Avisa Oslo kjenner til er imidlertid 252 personer berørt av masseoppsigelsen. Av disse er 204 personer helt sagt opp fra sine stillinger, og ytterligere 48 delvis sagt opp. Nedskjæringene tilsvarer 180 årsverk.

Compass Group AS

Stordriver av kantine- og cateringtjenester landet over. Har i følge egne hjemmesider 2000 ansatte som jobber med servering, mat og drikke.

Eurest AS og Compass Group fusjonerte i november, og heter nå Compass Group AS. Eies av det internasjonale konsernet ved samme navn.

Selskapet drifter i følge sine egne nettsider 250 kantiner landet over, hvorav over halvparten ligger i Oslo og omegn. Det er i følge Proff.no 93 avdelinger i Oslo knyttet til konsernets kantiner.

Omaima Amdidach i Fellesforbundets avdeling 10, fagforeningen som organiserer ansatte i selskapet, opplyser til Avisa Oslo at de fleste kantinene tilknyttet konsernet i Oslo og gamle Akershus fylke virker å være berørt.

Hun vet ikke hvor mange som er berørt av masseoppsigelsene. Hun opplyser at fagforeningen ikke har fått uttømmende lister over dem som har fått oppsigelse, heller ikke over berørte ansatte som har medlemskap.

– Det er mange medlemmer som har tatt kontakt med oss i forbindelse med oppsigelsene. Det er fullt mulig vi har flere medlemmer som ikke har tatt kontakt med oss enda, sier hun.