På Aker Brygge tirsdag ettermiddag strekker køene seg flere hundre meter for fergene som skal til øyene.

I køene står mange frustrerte Oslo-borgere som har ventet lenge på å komme seg av gårde. Og det er ikke første gangen at mange opplever å måtte vente lenge i kø til de samme fergene.

Blant de oppmøtte i køene tirsdag ettermiddag er Kjell Olufsen. Han drar ofte ut til Hovedøya hvor han har båt, og mener at det lenge har vært problemer med svært lang ventetid.

Dette mener han at han gjelder alle køene til alle båtene – B1 til Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Lindøya og Nakkholmen, og B2 til Langøyene

I tillegg møter Avisa Oslo Agatha som forteller om det hun mener er et elendig opplegg fra Ruter, og det som ble en lang og slitsom dag for å komme seg ut til en av øyene.

Pressevakt hos Ruter, Øystein Dahl Johansen påpeker likevel at alt går som planlagt, og at folk må forvente såpass lang ventetid på dager med fint vær.

LES OGSÅ:

– Veldig frustrerende

Tirsdag hadde Kjell måtte vente rundt en halvannen time for å komme seg på en av ferga til Hovedøya, og han forteller at han tidligere har måttet vente to timer i kø.

Han antar at køen han sto i var rundt 200 meter lang, og han hevder at det har vært slik hver gang han skal ut til øyene over en lengre periode.

Jeg vil jo ut til båten min innimellom, men det er veldig frustrerende når det er så lange køer.

Jeg er så oppgitt over at de ikke har noe system på noen ting, sier han.

Oslo-mannen påpeker at fergebilletten flere ganger har gått ut innen han kommer seg på båten, da billetten kun varer i en time.

Måtte se på andre alternativer

På Aker Brygge tirsdag ettermiddag står også Agatha sammen med noen venninner. Hun hadde da tidligere på dagen stått i kø i 40 minutter for å komme seg til Gressholmen, og valget falt på Gressholmen fordi køen dit var noe kortere.

Hun reagerer på tekniske problemer og ventetiden.

Båten var forsinket to ganger fordi det var noen problemer med den nye båten, så en av de gamle måtte komme, forteller hun.

43-åringen forteller at barna har skreket og er slitne, og at det har blitt en lang dag.

Det har vært helt elendig, sier hun.

Hun forteller at de på et tidspunkt begynte å se på bussalternativer, men at de isteden, i likhet med flere andre Avisa Oslo har snakket med, endte opp med å dra ut til en annen øy hvor det var noe mindre kø.

– Det er som planlagt

I mai skrev Avisa Oslo om at de nye elfergene som har backup på biodisel lå bom stille. Da beklaget Ruter. I juni skrev AO om at innstillinger av elfergene fortsetter. Også da hadde Ruter forståelse for at folk reagerte. Bare to dager senere informerte Ruter om at de kom til å redusere antall avganger.

Den gjentakende årsaken fra selskapet var da at problemene skyldes mannskapsmangel.

Nå derimot mener Ruter at alt går etter planen.

– Alt går som planlagt i dag, sier pressevakt hos Ruter, Øystein Dahl Johansen.

– Men det har vært utfordringer i sommer, og noen oppstartsproblemer, men det er noe vi i Ruter tar veldig alvorlig for å finne løsninger på, sier Johansen.

En båt til Hovedøya

Det er tre båter som kjører skytteltrafikk med avgang hvert tjuende minutt, i tillegg til at det er en avgang til Langøya én gang i timen.

Og det er nok. Det er som planlagt, mener Johansen.

Han påpeker at det på dager det er fint vær og ferie naturligvis blir lengre køer, og mener at det er økonomisk uforsvarlig å skulle planlegge et kollektivtilbud etter topper med høy pågang på fergene.

Likevel forteller han at det er planlagt å sette inn enda en båt til mellom Aker Brygge og Hovedøya.

Pressevakta forteller også at det tirsdag ikke har vært noen problemer utover én innstilling tirsdag morgen, men blir konfrontert med at Agatha forteller om forsinkelser grunnet tekniske problemer.

Det kan godt hende det stemmer. Tekniske problemer kan jo oppstå, og da er det jo veldig fornuftig å ha en reservebåt som vi kan sette inn. Alternativet er jo at den blir innstilt i sin helhet, svarer han.

Les også

Hovedøya: Perfekte badestrender åtte minutter unna sentrum