– Det er noe patetisk i en situasjon der regjeringen fører Frp-politikk, og prøver å presse ut byene i en desperat situasjon til å senke bompengene på Frps oppfordring, heller enn å føre en egen politikk som er bra for byene. Dette er en frisk utvikling, og jeg vil si en av de groveste formene for maktmisbruk i samferdselspolitikken i dag, sa bystyrerepresentant Eivind Trædal under kveldens bystyremøte.

Han sikter til de 5,6 milliarder kronene Oslo kan sikre seg til kollektivprosjekter, dersom byrådet går med på å sette ned bompengetaksten.

Tidligere denne uken kunne Avisa Oslo presentere de fire alternativene som nå diskuteres for å komme til enighet med staten om pengene fra bompengeforliket.

– En av de groveste formene for maktmisbruk

Diskusjonen ble satt i gang under debatten om et forslag fra FNB om å redusere bomtakstene. Forslaget fikk liten støtte, men bystyrerepresentant Eirik Lae Solberg benyttet anledningen til å trekke frem det han opplever som Byrådets motforestillinger mot elbiler. Han siktet da til at ett av de fire alternativene som nå diskuteres for å sikre penger fra bompengeforliket, er å redusere bompengetaksten for elbiler.

Det er foreløpig uklart hva utfallet av diskusjonene om bompengeforliket blir, men flere har pekt på at Oslo burde kutte bompenger for elbiler for å sikre tilgang på de statlige midlene. MDGs Arne Olav Haabeth svarte på kritikken i et innlegg.

– Ja, elbil er en kjempefin utvikling, elbil er en mye renere bil enn fossilbil, men elbil tar også plass. Elbil tar også kapasitetsbehov på motorveier. elbil sørger også for at vi får svevestøv, så det er ikke så enkelt.

Han konkluderte:

– Så disse sølvpengene, som jeg kaller de, de 5,6 milliarder kronene, de kommer med noen betydelige haker.

Også bystyrerepresentant Eivind Trædal (MDG) hadde noe på hjertet om bompengeforliket. Han omtalte blant annet bompenger forliket som «utpressinga regjeringen driver med overfor byene, hvor de sier at byene ikke får penger til kollektiv i en krisesituasjon uten å senke bompengene.»

– Dette er en frisk utvikling, og jeg vil si en av de groveste formene for maktmisbruk i samferdselspolitikken i dag.

– Regjeringen fører Frp-politikk

Trædal trakk også frem at bompengeforliket var et forlik som ble utarbeidet for å hindre at Frp skulle gå ut av regjering.

– Det er noe patetisk i en situasjon der regjeringen fører Frp-politikk, og prøver å presse ut byene i en desperat situasjon til å senke bompengene på Frps oppfordring, heller enn å føre en egen politikk som er bra for byene, sa Trædal, som også dro en sammenligning med samlivsbrudd:

– Det er litt som at en person blir dumpet eller slår opp med kjæresten, men kjæresten fortsetter å innrede leiligheten som hun vil, eller han lar være å gå på byen med gutta, selv om kjæresten for lengst har forlatt forholdet.

Trædal sikter med dette til at uenighetene om bompengetakstene i Oslo har bakgrunn i det såkalte bompengeforliket. I 2019 truet det daværende regjeringspartiet Frp med å gå ut av regjering, dersom man ikke fant en løsning for å kutte i bompengene.

Løsningen ble en stor statlig pakke, der flere store byer fikk milliarder av kroner som skulle gå til både kollektivtrafikk og å kutte bompenger. Byrådet i Oslo ville imidlertid ikke gå med på å kutte i bompengene, og lenge sto saken bom fast.

I februar skrev imidlertid NRK at det var kommet på plass en løsning i saken, som gjorde at Oslo slapp å kutte i bompenger, men likevel fikk tilgang på den statlige pakken.

– Det er gode nyheter for Oslo, sa Berg til NRK om avtaleutkastet.

Denne løsningen ble imidlertid ikke godtatt av samferdselsminister Knut Arild Hareide, som var tydelig på at avtalen måtte innebære kutt i bompengesatsen. Det er her saken står foreløpig.