(Nettavisen)

Tirsdag braker det løs for MDGs landsmøte, hvor politikken og hvilke krav som skal stilles til en mulig rødgrønn regjering, blir sentrale temaer.

Over alt i Norge finner du kjøpesenter hvor det er gode shoppingmuligheter som gjerne tilbyr gratis parkering mens du svinser rundt i butikkene.

Men om Oslo MDG får viljen sin, blir det slutt på både kjøpesentre og gratis parkering.

Les mer: Intern video i Oslo-skolen avslører: – Går feil vei dette året

Oslo MDG går i front med et forslag som vil forby bygging av nye bilbaserte kjøpesenter. Det skal heller ikke være lov å utvide allerede etablerte sentre. I tillegg foreslår partiet å la kommunene pålegge kjøpesentrene å ta betalt for parkeringen, selv om kjøpesentrene er på privat grunn.

– Ødelegger for bysentrum

Forslaget er anbefalt av programkomiteen, og ligger dermed an til å bli vedtatt.

– Det er ingen grunn til å satse på at bilbaserte kjøpesenter har noen gylden fremtid. Det er like relevant å tenke på etterbruken. De taper stadig terreng mot netthandelen, sier nestleder Arild Hermstad i MDG.

Hermstad mener det er på høy tid å tenke hvordan kjøpesentrene skal brukes i fremtiden, og viser til USA.

I perioden fra 50-tallet har landet hatt en kraftig vekst i forstedene til byer. Dermed har det dukket opp store kjøpesentre utenfor bykjernen. Men de siste årene, med veksten til Amazon og andre alternativer, har det tradisjonelle kjøpesenteret begynt å miste kunder mot netthandel.

Les mer: Kraftig oppgang for Frp: Nykommeren rett inn på Stortinget

– De fleste tilbyr egentlig bare shopping, og har ikke noe spesielt å tilby av ekstraverdier som levende gater eller bymiljø. Det ene problemet er at det er bilbasert og dermed dårlig for miljø og klima. Det andre er at det ødelegger for bysentrum, sier Hermstad og trekker frem Florø som et eksempel.

Florø er en by med omtrent 9.000 innbyggere, hvor MDG-profilen mener kjøpesenteret drar folk vekk fra en «flott gammel bygate».

– Det er fryktelig mange norske småbyer som får mindre byliv. Det er ikke nødvendigvis det at vi vil byen til livs. Men kjøpesentrene er det umulig å komme seg til uten bil. Jeg er fra Åsane i Bergen. Der har du et senter som er veldig bilbasert og krever store arealer. Å konvertere det om til byrom er ekstremt oppoverbakke, sier han.

Les mer: Raser mot MDG: – Jeg skal lenke meg fast

Stoppe konkurransen

– Men det er fryktelig praktisk å kunne kjøre bilen til kjøpesenteret, parkere og handle. Dette er snakk om et nasjonalt forbud, ikke bare i Oslo, hvor det går trikk og buss over alt?

– De mindre byene har ofte parkeringsmuligheter i nærheten av byene. I Tønsberg finner du en parkeringsplass og kan gå rundt i gatene. Men med mindre du skal kjøpe deg en vaskemaskin, klarer du å ta med varene noen hundre meter, sier Hermstad.

Han mener det er spesielt et problem at reglene ofte varierer fra kommune til kommune. Dermed kan enkelte steder føle seg tvunget til å åpne opp for kjøpesenter, med mindre de vil miste all handelen til nabokommunen.

– En av problemene er konkurransen mellom kommunene. Har du like spilleregler over alt så slipper du den konkurransen. Det er fullt mulig å planlegge byene uten at det skal være bilen som er avgjørende. Det å gå i en flott gate er noe helt annet enn å springe fra den ene butikken til den andre, sier Hermstad.

I tillegg til å forby nye bilbaserte kjøpesenter over hele landet, innebærer også forslaget at gratis parkering kan ryke.

– Bør ikke dette være opp til markedet, og la folk og kommunene bestemme selv?

– Politikerne må tilrettelegge for at det som er enklest og mest miljøvennlig. Det er veldig enkelt å lage masse rundkjøringer og to etasjers kjøpesenter. Men på sikt har du bygget en struktur som er dårlig for folkehelsen og miljøet. Markedet betaler ikke for de miljøkostnadene som er der. Det må vi rette opp i.