– Jeg ser på dette som et regissert skuespill, sier Oslo Aps samferdselspolitiker Halse.

Uttalelsen kommer etter at Avisa Oslo tidligere i dag avslørte at Manglerudtunnelen, formelt omtalt av Statens vegvesen som E6 Oslo Øst, ikke får havner inn i Nasjonal Transportplan for 2022–2033.

Dermed blir ikke prosjektet til 16 milliarder kroner realisert med det første. Avisa Oslo kunne også vise til hvordan regjeringen begrunnet utelatelsen:

At samferdselsdepartementet anser det som politisk vanskelig, om ikke umulig, å bære fram en milliardsatsing i Oslo som ikke engang har støtte fra det politiske flertallet i byen der utbyggingen skal skje.

Reagerer på begrunnelsen

Det er denne begrunnelsen som får Andreas Halse til å reagere.

– Det er åpenbart for alle som har gått inn i økonomien for Oslopakke 3 og samferdselssatsingene i Oslo at Manglerud-tunnelen ikke lar seg realisere på en god del år. Det ville krevd en saftig økning i bompengene og en saftig økning i statlig bevilgninger, sier Halse til Avisa Oslo.

I Oslo har regjeringens partifeller i Høyre, Venstre og KrF pushet på for å få Manglerud-tunnelen inn i NTP. Blant disse er samferdselsminister Knut Arild Hareides partifelle Espen Andreas Hasle. Han har vært tydelig på at han mener Byrådet burde støtte prosjektet.

– Hvis ikke er det bare to år til neste kommunevalg, så da skal vi gi denne byen et nytt styre, sier Hasle.

Tror ikke at nytt byråd ville betydd noe

KrF-erens nesten-navnebror Halse i Ap tror at engasjementet til de borgerlige Oslo-politikerne er genuint. Men han har ingen tro på at et maktskifte i Oslo ville betydd noen forskjell.

– Jeg er helt sikker på at selv om KrF, H og V hadde hatt flertall i Oslo, så ville ikke det kommet nok penger fra regjeringen, sier Ap-politikeren.

– Det er symptomatisk at de reiser landet rundt og lanserer prosjekter som får penger, men her i Oslo-området snakker de om prosjektene som ikke får penger. Hadde de satt av penger til samferdsel i Oslo, hadde de selvfølgelig skrytt av det, fortsetter Andreas Halse.

«Kraftig underfinansiert»

I byrådserklæringen fra 2019 heter det følgende:

«Porteføljen i Oslopakke 3 er kraftig underfinansiert, og det må i årene fremover gjøres tydelige prioriteringer. Byrådet mener prosjektene i Oslopakke 3 må bidra til å redusere klimagassutslipp og biltrafikk, og at store veiprosjekter som ikke bidrar til dette, slik som E18 Vestkorridoren og E6 Oslo Øst, ikke kan gjennomføres».

Halse forklarer at hans eget Ap har vært tydelige i sitt eget valgprogram: Det er de store kollektivprosjektene det skal satses på.

Selv trekker han fram Majorstuen stasjon som et prosjekt vil bety noe for hele byen.

– Og selv det kommer til å kreve mer penger enn det regjeringen har gitt oss til nå, sier Andreas Halse i Oslo Ap.