Etter at elsparkesyklene for alvor kom til Oslo i 2019 har debatten rundt bruken og reguleringen av de små elektriske kjøretøyene rast i hovedstaden. I starten av september i år trådte Oslos nye elsparkesykkelforskrift i kraft, som gjorde at maksimalt 8.000 elsparkesykler, fordelt på 12 aktører, kan leies ut på offentlig grunn i Oslo kommune.

Tre av de største aktørene, Voi, Ryde og Tier, forsøkte å stanse forskriften, og stevnet Oslo kommune – men endte opp med nederlag i tingretten.

Ryde varslet at de ville anke avgjørelsen til lagmannsretten, og samtidig har det strømmet inn henvendelser til Bymiljøetaten fra misfornøyde innbyggere, som ønsker mindre restriktive regler og at antallsbegrensningene oppjusteres. Samtidig har Bymiljøetaten varslet at de vil lage et forslag til ny forskrift som vil tre i kraft fra 1. april neste år.

– Bør la seg inspirere

I Sverige har også elsparkesyklene ført til debatt, og fredag formiddag ble det klart at hovedstaden Stockholm innfører nye reguleringer: Det settes et maksimalt tak på 12.000 elsparkesykler, samtidig som antall utleieaktører reduseres fra dagens åtte til tre. Det vil også være et krav om tillatelse fra myndighetene for å drive utleie.

Det er veien å gå i Oslo også, mener norgessjef i Voi, Christina Moe Gjerde.

– Oslo bør la seg inspirere. Reguleringen i Stockholm vil gi et godt tilbud til brukerne, ta hensyn til byens innbyggere og selektere de beste utleieaktørene, sier Moe Gjerde i en pressemelding.

– Etterspørselen i Oslo er enda større. Den strenge og lite gjennomtenkte reguleringen i Oslo er unødvendig, ødelegger et viktig og populært tilbud samtidig som det åpner for mindre seriøse aktører. Vi håper at byrådet benytter anledning til å dra på studietur til Stockholm før en oppdatert regulering kommer på plass neste år, sier hun videre.

Byråd for samferdsel i Stockholm og medlem av Miljöpartiet, Daniel Helldén, sier til den svenske næringslivsavisen Dagens Industri at de har sett til andre europeiske byer.

– Det gir fortsatt konkurranse og samtidig vil det ikke være for mange tilbud å håndtere for brukeren. Volumet per selskap må være stort nok, men et selskap kan ikke ha mer enn 4000 elsparkesykler, sier Helldén.

LES OGSÅ: Elsparkesykler er ikke en trussel mot Ruter

– Åpne for å justere på reglene

Byråd for miljø- og samferdsel, Sirin Stav (MDG), er forelagt uttalelsene fra Vois norgessjef, og svarer følgende på spørsmål om Oslo vil «la seg inspirere» av reguleringene som er innført i Stockholm.

– Elsparkesyklene har skapt problemer i mange byer, og vi følger naturligvis med på hva som skjer andre steder i landet og verden.

– Jeg er veldig glad for at vi endelig har fått kontroll på elsparkesykkel-situasjonen i Oslo. Det enorme antallet elsparkesykler skapte store utfordringer. Det har vært en uholdbar situasjon for mange i byen vår, spesielt for rullestolbrukere, svaksynte og eldre. Omfanget av skader ved bruk av elsparkesykler ble så stort at helsevesenet til slutt ropte varsku. Derfor har det vært viktig for byrådet å redusere antallet elsparkesykler, i tillegg til nattestenging og de andre reglene vi har innført, forteller Stav.

Selv om Stockholm tillater 4.000 flere elsparkesykler enn Oslo, vil antall elsparkesykler per innbygger være omtrent det samme som Oslo.

Stav sier også at de er åpne for å endre på regelverket, noe som fort kan bli et faktum i Bymiljøetatens forslag til ny forskrift fra 1. april neste år.

– Det har vært en svært kaotisk situasjon i flere år fordi regjeringen ikke ga kommunene mulighet å regulere utleie av elsparkesykler. Jeg er glad for at vi fikk mulighet til å regulere tidligere i år, og er fornøyd med at vi raskt klarte å få på plass en regulering. Byrådet har vært tydelig på at vi er åpne for å justere på reglene og at vi vil se på muligheten for å redusere antall aktører. Det er vi allerede i gang med å se på, sier Sirin Stav til Avisa Oslo.

Dør-til-dør-løsning

Stein Leikanger i «La oss ta fortauene tilbake» har i lang tid jobbet med å få bukt med elsparkesykkel-kaoset som har preget Oslo de siste årene. Han er også positiv til å redusere antall elsparkesykkel-aktører.

– Vi hadde et høringssvar som vi sendte til kommunen, og i det sa vi at det må være å foretrekke å ha færre operatører, og vi håper at Stortinget vil åpne for det. Jeg har full forståelse for at det er bedre med færre operatører, det blir mer oversiktlig da, forteller han til Avisa Oslo.

– Samtidig krever jo det en ordentlig anbudsprosess. Det som Voi, Ryde og Tier ba om, at man skulle hive ut de andre operatørene og gi hele byen til de, på bakgrunn av hvordan de først tok seg til rette i utgangspunktet ..., sier Leikanger, og lar setningen henge i luften, før han legger til.

– Jeg synes tingretten gjorde en klok beslutning, så håper vi at byen nå tar tydeligere grep slik at elsparkesyklister og beboere kan leve sammen.

Han er klar på at de ikke er mot elsparkesykler, men ønsker et tydelig regelverk.

– Vi vil ikke ha forbud mot elsparkesykler, men vi vil ha regler, og kanskje får vi det gradvis.

– Hva tenker du om antallet sparkesykler? Er 8.000 er fornuftig antall i Oslo, når Stockholm har 12.000?

– Stockholm er en større by enn Oslo med flere innbyggere, så da er kanskje tallet 8.000 som Oslo har landet på forholdsmessig. Blindeforbundet skulle helst sett at vi lå på europasnittet, det vil si i underkant av 4.000 i Oslo, og dette har de meldt inn i sitt høringssvar, som vi også støtter. Men dersom vi kan få faste elsparkesykkel-parkeringsplasser, med digital avgrensing, er det ikke sikkert at 8.000 er et problem, forteller Leikanger, før han legger tydelig til:

– Det er dagens frie dør-til-dør-løsning som er et problem.