– Jeg er rasende.

Det sier Hallstein Bjercke (V), som tok opp rundskrivet på onsdagens bystyremøte.

Under den muntlige spørretimen hevdet han at de nye retningslinjene vil slå beina under alternative opplæringsarenaer, som for eksempel Opprop på Tveita, Abildsø Gård, Sollerudstranda og Campus Haugerud.

Alternative opplæringsarenaer innebærer at enkeltelever som sliter med skolen får opplæring utenfor skoleanlegget. Disse blir brukt som tilbud til elever som trenger andre tilbud enn kun ordinær klasseromsundervisning.

– Det meldes om at de ikke tør ta imot elever denne høsten – blant annet Opprop på Tveita – på grunn av etatens kraftige innstramming i regelverket. I så fall er det mange elever som vil slite, vi risikerer økt frafall og i verste fall ødelagte liv. Kapasiteten til PP-tjenesten (pedagogisk-psykologisk tjeneste) vil bli sprengt. Vil byråden be Utdanningsetaten om å stoppe denne strupingen de alternative opplæringsarenaene i Oslo?, spurte Bjercke.

– Kjenner ikke detaljene

Skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll svarte at hun ikke kjente seg igjen i beskrivelsen av at det foregår en «struping» av de alternative opplæringsarenaene.

– Dette er veldig viktige arenaer som vi er opptatt av å ta vare på og sikre kvaliteten, slo Eidsvoll fast.

Holmås sa at hun ikke hadde inngående kjennskap til rundskrivet.

– Så kjenner ikke jeg detaljene her og nå, jeg har ikke foran meg dette rundskrivet, men når det gjelder Abildsø gård, så har de en avtale med Utdanningsetaten etter anskaffelse. Der er det sikkert mange flere konkrete eksempler vi kommer tilbake til.

Skolebyråden la til at byrådet ønsker å utvide de alternative opplæringsarenaene.

To vilkår må oppfylles

Avisa Oslo har fått tilgang til rundskrivet, som fremstår som en presisering av hvilke krav som stilles for at en skole får lov til å sende enkeltelever til en såkalt alternativ opplæringsarena.

I utgangspunktet må følgende to vilkår oppfylles:

  • Det er nødvendig for at eleven skal kunne få forsvarlig utbytte av opplæringa
  • Det er til elevens beste

Videre utdypes det: «Begge deler må være oppfylt. Det kan tenkes tilfeller hvor opplæring i alternativ opplæringsarena er til barnets beste, men hvor eleven også kan få forsvarlig opplæring på skolen. Da kan dere ikke gi eleven opplæring i alternativ opplæringsarena.»

En annen presisering i rundskrivet lyder slik: «Opplæringen er fortsatt skolens ansvar, og skolen kan ikke overføre dette ansvaret til den alternative opplæringsarenaen.»

Utsetter tilbud

Daglig leder ved Opprop, Lene Røiseland, ble klar over Utdanningsetatens presiseringer i august.

Opprop driver med det Røiseland beskriver som en opplæringsarena for elever som har behov for alternative tilbud. De samarbeider med åtte ungdomsskoler i Oslo, og et utvalg elever får tilbud om å ha en dag i uka hos dem. Da driver de med filmproduksjon og livsmestring. Tilbudet har vært i drift i åtte år.

– Vi prøver å få tak i de som har lav motivasjon for skole, og som trenger et supplement til ordinær undervisning. Det er ikke nødvendigvis en elev som passer inn under paragraf 5.1 med enkeltvedtak om spesialundervisning. Det som gjør dette så problematisk er at slik det nå kommer frem i presiseringene fra Utdanningsetaten, må alle elever som skal få undervisning på en alternativ opplæringsarena nettopp ha et enkeltvedtak om spesialundervisning og først få en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.

Vanligvis ville oppstart vært tidlig i oktober med inntil 30 elever. Det skjer ikke i år.

– Det dette har ført til er at vi har måttet avvente rekruttering. Tidligere har vi rekruttert rett etter skolestart, men det kan vi ikke nå.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ifølge Røiseland har Opprop fått mange gode tilbakemeldinger fra både elever og foresatte.

– Skolene merker en endring i forhold til økt selvtillit, elever som kommer tilbake og tør å møte blikk, bruke stemmen sin og at de står tryggere i seg selv. Hos oss får elevene være i små grupper, de får trene på å uttrykke seg og de får anledning til å bli kjent med seg selv og andre på en ny måte.

– Du var i bystyresalen da dette ble tatt opp. Hva synes du om svaret til skolebyråden?

– Jeg tror ikke hun kjenner til denne presiseringen. Hun uttrykker at byrådet ønsker at Osloskolen skal samarbeide med alternative opplæringsarenaer, men vi opplever nå at det motsatte skjer og at mange elever potensielt står i fare for å miste tilbud.