– Vi har ikke sagt at vi skal bruke de planene som ligger der. Jeg synes de er altfor dyre, jeg tror ikke det er noe lurt.

Det sier miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea om den ferdigplanlagte varianten av Manglerudtunnelen under onsdagens bystyremøte. I byrådsplattformen navngis E6 Oslo Øst-prosjektet.

Dette er en konkret, ferdig planlagt variant av lokkprosjektet – best kjent som Manglerudtunnelen. I 2019 ble det anslått å koste 16 milliarder kroner. Året etter ble det lagt på is. Statens vegvesen viste til motstand fra det rødgrønne byrådet, som fryktet mer forurensning og trafikk.

Under dagens bystyremøte gjorde miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V) følgende klart: Heller ikke dagens byråd ønsker seg den ferdig prosjekterte varianten av prosjektet.

Altså håper de at Statens vegvesen skal lage en mindre omfattende variant.

Krever klart svar

Det fikk SVs Ola Wolff Elvevold til å stusse. Han viser både til byrådsplattformen og et oppslag i avisa Groruddalen i januar, der byrådslederen snakket om klare planer for Manglerudtunnelen.

– Byrådsplattformen går inn for E6 Oslo øst-prosjektet, og byrådslederen uttalte i januar at de eksisterende planene for en 12-feltsmotorvei nå skal gjennomføres – og at dette er en hovedprioritering for Oslopakke-forhandlingene. Miljøbyråden forsøker å grønnvaske dette, med antydninger om et annet og mindre prosjekt.

Elvevold lot seg ikke berolige av Veas uttalelser fra talerstolen.

– Høyre dominerer dette byrådet, og jeg frykter at motorvei blir byrådets svar, i stedet for et langt mer realistisk lokk på Manglerud, slik Obos har skissert, sa Elvevold.

Elvevold tilføyer:

– Offentligheten og folk i Oslo fortjener svar på hva det egentlig er byrådet jobber for i Oslopakke-forhandlingene – faktiske løsninger for folk på Manglerud, eller en enorm motorveiutbygging, som vil spise opp penger vi kunne brukt på kollektivtransport og miljøtiltak?

Dette sier byrådslederen

Avisa Oslo har forelagt Elvevolds uttalelser for både Vea og byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Byrådene sier også at byrådet aldri har tatt stilling til et konkret prosjekt. Nå ønsker de imidlertid en mindre, mer miljøvennlig variant.

– Det er viktig av hensynet til nærmiljøet på Manglerud at tunnelen bygges. Jeg er enig med byråden i at prosjektet må gjøres mindre og at vi ser på mer miljøvennlige løsninger. Obos har pekt på et interessant alternativ, sier byrådslederen.

– Jeg mener den opprinnelige løsningen foreslått av Statens vegvesen med noen justeringer er en god løsning, men det er sannsynligvis for krevende å få det til nå. Det krever i så fall er stort statlig bidrag. Vi bør også se på muligheten for en etappevis utbygging. Lokalmiljøet ønsker nå også et mindre prosjekt, fortsetter Eirik Lae Solberg.

Les også

Manglerud, der ingen skulle tru at nokon kunne bu

Avviser snuoperasjon

De vil ikke kalle støtten til en mindre omfattende variant av Manglerudtunnelen noen snuoperasjon.

– Vi har hele tiden sagt at planene må oppdateres og moderniseres. Premissene har hele tiden vært at prosjektet ikke skal bidra til biltrafikk, men at det et miljølokk, slik som vi har mange andre steder i byen. Både Operatunnelen og lokket ved Tåsen er gode eksempler, der byen og bomiljøene har blitt grønnere og bedre når motorveien er lagt under bakken, sier Vea.

– Nå har også Obos lagt noen planer på bordet, som vi må se grundig på. Det avgjørende nå er at planleggingen kommer i gang igjen, slik at de titusenvis av innbyggerne som bor midt i Norges mest trafikkerte vei faktisk får oppleve et bomiljø uten kontinuerlig støy og forurensing, sier Marit Vea.

Les også

Gud skal vite at beboerne har fortjent bedre