– Dette er et prosjekt som regjeringen insisterer på å gjennomføre, uansett hva et byråd i Oslo måtte mene, sier Lae Solberg til Avisa Oslo.

Uttalelsen kommer samme dag som SVs Kari Elisabeth Kaski uttalte følgende under Politisk Kvarter:

– Dropp senkningen av Hammersborgtunnelen. Det kommer til å spare mange milliarder. Vi kan heller sperre Ring 1, som Oslo har bedt om.

Den aktuelle sentrumstunnelen skal etter planen midlertidig stenges til sommeren. Årsaken er det stortingsvedtatte arbeidet med nytt regjeringskvartal. Av sikkerhetsmessige grunner ønsker regjeringen å senke dagens tunnel.

Kjempet mot prosjektet

Senkningen innebærer anslåtte kostnader på drøyt 3 milliarder kroner, samt en midlertidig stengning av Ring 1.

Raymond Johansen-byrådet mente at veien burde stenges permanent.

Dette mente de kunne spare milliarder og tilrettelegge for bedre og mer langsiktige byutvikling. Byrådet ønsket en prøvestengning av Ring 1, men fikk ikke gjennomslag i statsbudsjettet, slik omtalt av Aftenposten.

– Ap-byrådet brukte mye tid og krefter på å kjempe mot staten og sin egen regjering i denne saken, men tapte. Dette er et statlig prosjekt, og de var ikke interessert i å gjennomføre en prøvestengning for å se og lære av det, sier imidlertid Eirik Lae Solberg.

– Helt usannsynlig

Byrådslederen påpeker at timeglasset er i ferd med å renne ut.

– Nå er det bare snakk om noen uker til byggearbeidene starter, og tunnelen stenger, sier Oslos byrådsleder til Avisa Oslo.

Han fortsetter:

– At staten skal være villige til å stenge tunnelen permanent etter at de har brukt mange milliarder kroner på å rehabilitere den, er helt usannsynlig, så det er ikke noe jeg bruker tid på. Det jeg er opptatt av nå er at de midlertidige og avbøtende tiltakene blir best mulig mens anleggsarbeidene pågår.

Da Avisa Oslo kontakter Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, svarer statssekretær Tomas Norvoll (Ap):

– Av sikkerhetsmessige grunner er det ikke aktuelt å droppe senkningen av Ring 1. For å kunne bygge et åpent, trygt og grønt regjeringskvartal har det vært nødvendig å øke avstanden mellom departementsbygningene og ukontrollert biltrafikk. Ombyggingen av ring 1 er et nødvendig tiltak i denne sammenheng.

Les mer her: