(Nordstrands Blad/Nordre Aker Budstikke) 4. september 2017 lanserte Ruter og Oslo kommune pilotprosjektet «Aldersvennlig transport» i Bydel Nordre Aker. Da prosjektet gikk over til å være en permanent tjeneste i ordinær drift i 2022, fortsatte den å være tilgjengelig i seks bydeler.

I forrige uke ble tilbudet utvidet til nok en bydel, nærmere bestemt Østensjø. Dette betyr at alle beboere i Østensjø som har fylt 67 år nå vil kunne benytte seg av den populære bestillingstjenesten, samtidig som kunder fra de seks andre bydelene vil kunne reise til destinasjoner der.

Dermed åpner også Østmarka seg for seniorer i bydelen, med destinasjoner som Rustadsaga og Nøklevann, og Skullerudstua. Eller hva med en tur til Bøler bad, Bryn eller Manglerud – eller rundt Østensjøvannet?

– Rosa busser er ikke bare transport, det er også en møteplass. Å møte kjente og ukjente folk, føle frihet og å slippe isolasjon, det er folkehelse i praksis. Oslo skal være en god by for alle. Det betyr at vi også skal være en aldersvennlig by. Derfor er jeg så veldig glad for at tilbudet nå blir etablert på Østensjø, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Aldersvennlig transport er et dør-til-dør-bestillingstransporttilbud som Ruter leverer i samarbeid med Oslo kommune. Transporten er tilgjengelig for kunder fra 67 år og oppover, og er spesielt tilpasset personer som har utfordringer med å benytte det ordinære kollektivtilbudet.

På kryss og tvers mellom syv bydeler

Med fleksibilitet rundt reisetidspunkt og destinasjon kan kunden bestille reiser innenfor og på kryss og tvers av bydelene Østensjø, Nordre Aker, Vestre Aker, Sagene, Ullern, Alna og Bjerke.

Tilbudet kjører også til delene av marka som tilhører Nordre Aker og Vestre Aker, slik som Maridalen, Grefsenkollen, Frognerseteren og Sørkedalen.

Det planlegges med en utvidelse til ytterligere to nye bydeler i 2024.

– Ikke bare får de eldre i Østensjø nå dette tilbudet, men folk fra andre bydeler vil kunne reise dit. Eldste bruker av transporten er 102 år, det er jammen imponerende. Jeg har hørt historier om noen som har fått nye venner og til og med funnet kjærligheten på rosa buss. Jeg gleder meg til å høre nye historier fra Østensjø, og fra de to nye bydelene som får tilbudet neste år, sier byråd for helse, eldre og innbyggertjenester, Marthe Scharning Lund.

Fornøyde kunder

Aldersvennlig transport ble opprinnelig lansert som et pilotprosjekt i Bydel Nordre Aker i 2017. Prosjektet ble startet for å styrke transporttilbudet til de eldre i Oslo kommune og tilrettelegge for økt samfunnsdeltakelse. Tilbudet ble godt mottatt og har i årene siden oppstarten blitt gradvis utvidet til nye bydeler.

– Dette har vært etterlengtet i Østensjø. Vi har en stor eldrebefolkning, og jeg er glad for at vi nå får dette tilbudet i vår bydel, sier leder for Østensjø bydelsutvalg, Bjørn Strøm.

Så langt har over 273.000 reiser blitt utført med den populære bestillingstjenesten. Kunder som bruker aldersvennlig transport, er spesielt fornøyd med imøtekommende og serviceinnstilte mennesker som tar imot bestillingene via kundesenteret. Ruter får også svært gode tilbakemeldinger om pratsomme og behjelpelige sjåfører.

– Snille og hjelpsomme

Ruter får også svært gode tilbakemeldinger om pratsomme og behjelpelige sjåfører.

– De er så snille og hjelpsomme de gutta som kjører, de bærer og hjelper til og er blide, sier en av brukerne (83), fra Sagene.

– Jeg kaller dem for englene mine. De liker å snakke med passasjerene, så det gjør vi hver gang, og vi har blitt kjent med dem, sier en annen av brukerne (86) fra Vestre Aker.