Dersom du skulle ønske å gjøre dette, kan du sende blomster til Kommunal- og distriktsdepartementet.

De har bestemt at Lars Petter Solås (38) skal stå øverst på Frps liste til valget selv om verken han selv, Oslo Frp, en enstemmig valgstyre i Oslo (som er tverrpolitisk sammensatt og ledet av ordfører Marianne Borgen fra SV) og bystyrets sekretariat vil at han skal være på listen i det hele tatt. De har sørget for en løsning ingen har bedt om eller ønsket seg.

Hvordan kan Oslos velgere kødde med Frp på grunn av dette?

Alle som ikke stemmer Frp kan føre opp Lars Petter Solås som «slenger» på den valglisten de selv ønsker. Det er nok ikke så mange køddelystne som skal til før Solås blir den på Frps lister som har fått flest «slengere» fra andre partier. Da vil han vinne det interne valget mellom Frps fire såkalte forhåndskumulerte kandidater.

Og da er han bystyremedlem i fire år, valgt av Oslos velgere!

Dårlig gjort?

På nominasjonsmøtet 28. november i fjor nominerte Frp Solås på topp. Til sammen ble fire personer forhåndskumulert. I 2019 fikk Frp 5,3 prosent og tre av 59 mandater i bystyret. Å være forhåndskumulert betyr at du ikke konkurrerer med de som ikke er forhåndskumulerte.

Men de forhåndskumulerte konkurrerer seg imellom. Meningsmålingene har vært elendige for Frp i denne valgperioden. Det vil ikke overraske noen om de går tre til to mandater den 11. september. I verste fall bare én. Blir «vinneren» Solås?

Men ... er ikke dette veldig dårlig gjort?

Jo. Men hvis du er en velger som slett ikke liker Frp, og de er det noen av i Oslo, hvorfor ikke bølle med dem? Stemme inn i bystyret personen Frp har ekskludert, men som partiet og han selv ikke greide å fjerne fra valglista?

Så hva kan de som stemmer Frp – og som ønsker at partiets andrekandidat Magnus Birkelund skal vinne den interne avstemningen – gjøre? De kan kumulere de tre forhåndskumulerte som ikke er Solås, og så ikke kumulere Solås selv. Da vil de tre som ikke er Solås i teorien rykke fra Solås i den interne kåringen.

Problemet er at dette er et komplisert budskap å nå ut med – og det er bare relevant for de som stemmer Frp. De er, som kjent, få.

Kan ikke lenger stryke

Tidligere kunne man stryke kandidater man ikke likte. Det er ikke lov lenger. De som vil markere at de ikke ønsker Solås har dermed mistet muligheten til å straffe Solås direkte inne i valgavlukket. De kan bare vise sin misnøye ved å kumulere - gi et kryss - til de som ikke er Solås, og på den måten straffe Solås ved ikke å kumulere ham ...

Er det tidenes minst ønskede politiske «comeback» vi er vitne til nå? Og kan det vise seg at strenge byråkrater i Kommunaldepartementet avgjorde kommunevalget i Oslo?

Det er noe spektakulært over nær sagt alle sider ved denne saken.

Og det er virkelig ingen ende rekken av ulykker som rammer Oslo Frp.

Mandag ble det kjent at departementet har overprøvd den enstemmige beslutningen Valgstyret i Oslo nylig fattet om å la Lars Petter Solås få slippe å stå på førsteplassen på Frps liste. Valgstyret hadde behandlet en søknad om dette fra Solås selv, etter at førstekandidaten var blitt ekskludert etter uheldig oppførsel på et nachspiel under Frps landsmøte.

Solås har reagert med å si at han er skuffet over at departementet har sagt nei til hans ønske om å bli fjernet fra valglisten. Bare en sånn sak! Og det er ingen ankemulighet, vedtaket er endelig, det kan heller prøves for retten.

Må han rømme Oslo?

Hva hvis Solås blir innvalgt? Vil han da danne en enmannsgruppe, type den Danny Chaudry har hatt i nesten hele denne fireårsperioden. Oslo kommune har overført millioner for å holde Chaudry med lønn og rådgiver- og sekretærhjelp.

Kan Solås finne på å gjøre det samme?

Vil Frp kanskje ombestemme seg og gjøre om på eksklusjonen? Hvem vet.

Trolig har Solås nå kun én mulighet igjen til å slippe unna førsteplassen på listen: Han må flytte ut av byen!

Då får man fritak.

Visstnok.

Å flytte tror jeg blir for heftig for en kar som tross alt er født, oppvokst og har bodd hele sitt liv i Norges beste by.

Men, for all del, tilbake til Kommunaldepartementet: Kun to personer syntes Valgstyrets vedtak var verdt å klage på.

Den ene av dem er Høyres lokalpolitiker Tjeran Tham Vinje, bydelsutvalgsmedlem i Gamle Oslo. Han argumenterte kraftig overfor departementet for at Solås må bli stående på listen. Og han vant fram.

Likevel fremstår det som uklart hva som ville blitt utfallet hvis disse to ikke hadde klaget på vedtaket i valgstyret, som består av politikere og ledes av ordfører Marianne Borgen.

Ville departementet da ha grepet inn? Det vet ikke departementet. De kan gripe inn, i teorien, også hvis det ikke er kommet klager i saker som er tilsvarende som denne, men de har ikke gjort det til nå. Og de er ikke et tilsynsorgan. Derfor finnes det andre saker, også ved dette valget, der det lokale valgstyret har godkjent at noen fjernes fra lista selv om fristen er ute.

Er dette likhet for loven?

Ikke det beste eksempelet på det, i hvert fall.

Så – hva får dette å si?

Tror Høyre bannet høyt

Det får selvsagt det å si at den personen som står øverst på Frps liste inne i valglokalet vil stå der selv om vedkommende er ekskludert, og står der mot sin vilje. Og at det blir litt mer upraktisk for Frp å drive valgkamp. De må kjøre fram sin andrekandidat Magnus Birkelund. Det kan godt hende at Oslo Frp greier å håndtere denne unike situasjonen. Men sjansen er definitivt til stede for at dette vil gjøre valgkampen langt vanskeligere, nesten uansett.

Og at den dermed vil gjøre borgerlig side svakere, og rødgrønn side sterkere. Med så tette marginer som det er mellom blokkene i Oslo nå, kan små rystelser som dette få store konsekvenser i spillet om makten. Jeg tror Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg bannet høyt da departementets vedtak kom. Så får vi håpe at Raymond Johansen er større enn at han tok på seg sitt fårete glis.

Sirkus

Den 28. november i fjor satt jeg i salen under Frps nominasjonsmøte. Solås ble valgt til førstekandidat etter en kampvotering. Solås fikk 41 stemmer, motkandidaten Henning Holstad fikk 20. En komfortabel seier, der altså.

Jeg hadde ikke fantasi til å se for meg bare en brøkdel av hvilket sirkus dette er blitt.

I et sju siders svarbrev kommer departementet med sitt syn.

I det følgende kommer hovedbegrunnelsen departementet for at de tolker loven helt annerledes enn valgstyret i Oslo.

Jeg har nå lest disse to avsnittene anslagsvis 40 ganger.

Men det hjelper ikke. Jeg forstår ikke hva de mener, eller mer presist: Hvorfor de mener det?

«For at et forhold skal kunne være årsak til at en frist ikke holdes, må forholdet inntreffe før fristen går ut. Dette følger av at vilkåret i § 15–5 fjerde ledd er at fristoversittelsen skyldes forhold den som plikter å overholde fristen, ikke hadde herredømme over og heller ikke kunne forutse. Det kreves dermed en årsakssammenheng mellom fristoversittelsen og forholdet det vises til. Forhold som inntreffer etter at fristen er gått ut, kan ikke være årsak til fristoversittelsen og faller dermed utenfor det bestemmelsen regulerer.

Avgjørelsen om å frata Solås medlemskapet i Fremskrittspartiet ble tatt etter at fristen for å levere erklæring om fritak satt av valgstyret i Oslo hadde passert, og § 15–5 fjerde ledd kommer derfor ikke til anvendelse».

Henger ikke på greip

De færreste, om noen, som kjenner meg vil hevde at jeg har en logisk sans som ville imponert Aristoteles.

Men ville Aristoteles blitt imponert over avsnittene over?

Er dette bare klønete formuleringer, eller er det noe jeg rett og slett ikke får med meg? Noe som står mellom linjene? Ett eller flere utelatte ord?

For i min begrensede verden henger ikke dette på greip.

Er ikke hele poenget at Frps beslutning om å ekskludere Solås ble tatt etter at fristen var ute? Solås kunne jo ikke vite før fristen at han ville bli ekskludert etter fristen? Man kan vel ikke godt si at Solås «hadde herredømme over og heller ikke kunne forutse» sin egen eksklusjon. Eller?

Med de premissene som ligger til grunn her, kunne ikke konklusjonen like gjerne blitt den stikk motsatte?

Og – er valgloven så tindrende at et tverrpolitisk sammensatt valgstyre i Oslo kunne gå inn for at Solås fikk bli fjernet fra listen, mens de to byråkratene i sentraladministrasjonen så noe helt annet i den samme loven?

Kommunal- og distriktsdepartementet har ansvaret for å avvikle valg i Norge. I denne saken har de, på sitt helt egne vis, bidratt til å gjøre det mer «spennende».

LES OGSÅ:

Les også

«Hvilke bydeler er den berømte Oslo-ghettoen, så vi slipper å se der?»

Les også

Vi vil ha 100 grønne byrom. Forslaget er ikke radikalt

Les også

Tør Høyre å vise hvordan de vil prioritere trygghet på sykkel?