1. september 2022 kommer den varslede økningen på bompenger i Oslo kommune.
Pressesjef i Norges Automobil-Forbund (NAF) mener økningene kommer som et resultat lite kontroll på Oslopakke 3 som er en plan for veiutbygging og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.
– Da det ble lansert kalte vi det desperate økninger. Det handler om å dekke opp kostnader for prosjekter som har løpt ut av kontroll, sier Ingunn Handagard til Nettavisen.
– Det vitner om at hele systemet med bompenger er sårbart og bør legges om, legger hun til.
Ser et skifte i boligmarkedet: Disse Oslo-strøkene kan bli prisvinnere
Kraftige økninger
I rushtiden i indre ring vil økningene være 13 kroner per passering for dieselbiler, 8 kroner per passering for elbiler og 12 kroner per passering for bensinbiler og ladbare hybrider.
I indre ring før økningen som kommer 1. september betaler en bensinbil 22 kroner, en dieselbil 24 kroner og en elbil 9 kroner i rushtiden.
Totalprisen fra 1. september blir 37 kroner for dieselbiler, 34 kroner for bensinbiler og 17 kroner for elbiler i rushtiden.
Utenfor rushtiden vil økningene i indre ring tilsvare 12 kroner per passering for dieselbiler, 9 kroner per passering for elbiler og 10 kroner per passering for bensinbiler og hybrider.
På bygrensen og i Osloringen kommer økningen på:
6 kroner både i og utenfor rushtid for dieselbiler. Elbiler vil måtte punge ut med 6 kroner mer per passering i bygrensen og 8 kroner mer per passering utenfor rushtiden.bensin- og hybridbiler vil få en økning på 6 kroner per passering i og utenfor rushtiden.
Se oversikten her:
Indre ring (i dag) | Bygrensa og Osloringen (i dag) | Fra 1. september 2022 | |
Bensinbil utenom rush | 18 kr | 22 kr | 28 kr |
Dieselbil utenom rush | 20 kr | 26 kr | 32 kr |
Elbil utenom rush | 5 kr | 6 kr | 14 kr |
Bensinbil i rush | 22 kr | 28 kr | 34 kr |
Dieselbil i rush | 24 kr | 31 kr | 37 kr |
Elbil i rush | 9 kr | 11 kr | 17 kr |
Tallene er hentet fra Fjellinjen. Ytterligere økninger kommer 1. januar 2024.
Handagard forteller at undersøkelser gjennomført i januar 2021 viser at omtrent en tredjedel i Oslo sa at daværende takster er for dyre for deres økonomi.
– Mange vil slite med en økning på 500 kroner i måneden.
Et foreldet system
Det er heller ikke så lett for alle å bytte til kollektiv, understreker Handagard.
– Men for de som er avhengige av bilene blir det ikke slik at det er automatisk en buss på plass. Folk tar ikke den bilturen for gøy.
I tillegg mener NAF at kollektivtilbudet i Oslo bør bli bedre, før man setter i gang restriksjoner på bilkjøring.
– Fornebubanen blir ikke ferdig før om mange år. Det samme med nytt signalsystem for T-banen, som er ett av prosjektene som skal finansieres nå. Her betaler man lenge før man ser effekten.
Handagard mener dagens system går imot sin hensikt.
– Hele poenget med bompengene er jo å få færre til å kjøre bil. Samtidig er politikerne avhengig av bompengene for å finansiere prosjekter. Regnestykket går ikke opp fordi de må stadig øke takstene når elbilandelen blir høyere.
– Samtidig er vi sterkt kritisk til å øke takstene også for elbilistene.
Så lenge bompengene økes uten at kollektivtilbudet blir bedre blir det bare å sende en ekstraregning til de som ikke har alternativer til bil i dag, mener NAF.
– Det viser at bompenger som system er helt foreldet. Man må få en annen måte å finansiere prosjekter på.
Nettavisen har kontaktet byrådet for en kommentar uten hell.
Prosjekt ut av kontroll
I tillegg påpeker at Handagard at de nye bompengesatsene minsker forskjellen i rushtiden.
– Insentivene til å kjøre på tider med mindre kø svekkes.
Organisasjonen mener staten må finansiere byggingen av infrastruktur. Handagard mener Fornebu-prosjektet løper helt ut av kontroll.
– Det har blitt forferdelig dyrt og er et symbol på alt som er galt med norsk samferdsel.
Dette begrunner hun slik:
– Det tar for lang tid, i dette tilfellet nesten 10 år før en spade sto i jorda. Det planlegges for dårlig og kostnadene løper løpsk, og til slutt må bilistene ta regningen.
På to timer ble tre bilister tatt, mistenkt for å være påvirket av alkohol eller amfetamin på skoleveien i Gamlebyen
Her ble flere tatt for råkjøring på rykende fersk asfalt: – Vi ønsker å ta færrest mulig