Tirsdag denne uken testet Oslo kommune og renovasjonsetaten for første gang ut en splitter ny elektrisk renovasjonsbil på Furuset. Bilen er kjøpt inn, og skal nå testes som søppelbil i hele Oslo, for å se om den håndterer oppdraget den er satt til i hovedstaden.

– Dette er den første elektriske bilen vi har fått, og det er en Volvo. Planen er nå at den skal testes på forskjellige ruter over hele byen, både på flat mark og i bakker, for å se om den håndterer kulde, sier Erik Helset, seksjonsleder bilansvarlig i Oslo kommune.

Kritisk batterikapasitet

Renovasjonsbilene i Oslo får en røff belastning gjennom året og kommunene i Norge har liten erfaring med helelektriske renovasjonsbiler. I løpet av en tur kan bilene lastes med opp til åtte tonn avfall, og i Oslo startes og stoppes bilene i bakker, i trange boligfelt og områder langt fra folk.

Da kan man ikke risikere at bilen går tom for strøm.

– Det kritiske er batterikapasiteten, og vi er spent på om den holder. Det er det vi skal teste nå. Vi regner med at vi trenger et par vintre, i alle fall en vinter og en sommer, på å teste og vurdere videre anskaffelser, sier Helset.

50 prosent dyrere

Totalt har renovasjonsetaten rundt 100 biler og de aller fleste er drevet på biogass. Det er en mer klimavennlig løsning enn å kjøre på fossilt drivstoff, men elektrisitet er fremtiden, mener Helset.

– Det kan imidlertid ta litt tid før hele parken vår blir elektrisk. Akkurat som privatbiler er teknologien og batterikapasiteten i disse i stadig utvikling, og på renovasjonsbiler er det fortsatt litt mer å hente før de fullt ut erstatter andre biler.

Prislappen på den nye bilen ligger rundt 50 prosent høyere enn på en bil som kjører på biodrivstoff. Mens de andre bilene ligger på rundt to millioner kroner, koster den elektriske bilen omkring tre millioner kroner.

Men hvordan er egentlig den nye bilen, og hvordan var det å få den på plass?

– Den er veldig fin! Veldig stillegående, den lager nesten ikke en lyd. Jeg er sikker på at det blir en fin arbeidsplass for renovatørene, avslutter Helset.