21. april startet Sporveien arbeidet med å skifte ut de slitte sporvekslene og drivmaskinene til vekslene over Nybrua.

Mandag åpnet brua for trafikk igjen, akkurat som planlagt.

– Oslo er igjen samlet til en trikkeby når Nybrua igjen forbinder øst og vest, sier banesjef Trikk, Tone Manum.

Arbeidet har vært ekstra omfattende, siden disse vekslene er blant de lengste i Oslo – mellom 30 og 40 meter. Sporveksler kan være så korte som 5–6 meter.

– For oss som planlegger trikketrafikken har disse ukene vært utfordrende, siden vi har tre vogntyper som ikke alle har kunnet kjøre opp til basen vår på Holtet for service og vedlikehold, sier driftsplanlegger Syvert Dalan.

Derfor har de ny SL-18-trikkene i stor grad trafikkert Trondheimsveien og Grünerløkka, mens de eldre trikkene har operert vestover, sier han videre.

Vi har fått en del spørsmål fra Oslo vest om hvor de nye trikkene har blitt av, nå blir de mer synlige i større deler av byen, sier driftsplanlegger Syvert Dalan i Sporveien.

Trikkepassasjerene har i noen uker måttet ta buss fra Heimdalsgata eller gå inn mot sentrum.

Les også

Taxisjåføren ble utpekt som syndebukk etter krasj med trikk, men gjennom dette vinduet så nabo Mads at det ikke stemte