I løpet av to-tre dager i starten av november klarte Statens Vegvesen å tirre på seg alt fra elbilister fra Asker og Bærum til de mest hardcore MDG-ere.

Bakgrunnen for dette er det mye omtalte veiprosjektet i Oslo sentrum og ombygging av Hammersborg- og Vaterlandstunnelen på Ring 1. Prosjektet skal starte en gang neste år og vare i tre år.

Det som skapte mest furore var Vegvesenets plan om å bygge en beredskapsvei over Rådhusplassen. Her skulle det asfalteres og settes opp gjerder, samt fjerne fontenen Hansken på Christiana torg, for den sto visst i veien for bilene.

Innbyggere og politikere protesterte høylytt og Vegvesenet har gått tilbake på planene sine.

Nå ser gjerdet ser ut til å være borte og Hansken får stå. For nå.

Sikkerhet for hvem?

Men i Pilestredet, mellom tunnelåpningen og St Olavs gate, skal det etableres et nesten 500 langt byggegjerde for å avgrense riggområdet til entreprenøren Veidekke. Gjerdet blir 3-4 meter høyt, bygget i plank, med lyslist øverst.

Vegvesenet foreslår å sette opp en midlertidig gangbro over riggområdet for å sikre gangforbindelsen langs Universitetsgata.

Det medfører at syklister blir henvist til en ny rundkjøring i St Olavs gate x Pilestredet, hvor de skal sameksistere med 37-bussen, lastebiler, og normal biltrafikk.

Er dette en god løsning?

Nei. Universitetsgata er en viktig bygate, som forbinder områdene nord for Ring 1 med sentrum. En gangbro fungerer for de på to ben, men er en dårlig løsning for funksjonshemmede, syklister, foreldre med barnevogn. De blir pent nødt til å gå omveien rundt.

Den midlertidige gangbroen tar også opp mye areal på hver side, som igjen sperrer flyten av mennesker på fortauene, som fortsatt skal være åpne.

Vegvesenet prøver å sukre pillen med at det i ferier og andre tidspunkt det passer dem, kan åpnes opp for ferdsel på bakkeplan. Da lurer jeg på hvorfor dette ikke kan være normen, og så kan entreprenøren heller stenge av i tider hvor de må flytte noe mellom riggområdene?

Tenke sjæl

For oss i nabolaget er det vanskelig å se at Statens Vegvesen har ofret nærområdet en tanke. De turte ikke stille krav til entreprenørene om å sikre byliv under byggeperioden.

I stedet har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sagt blankt nei til å dekke Oslos merkostnader på 110 millioner kroner, nei til en Ring 1-samarbeidsavtale, og nei til å opprette en samarbeidsgruppe med kommunen. Det nye byrådet er like bekymret som det forrige.

Det er skuffende å se at en så mektig, statlig aktør viser så liten forståelse for området de opererer i. Et minimum vi som ferdes i området daglig kan forvente, er at Vegvesenet tilpasser seg oss, og ikke motsatt.

Mitt ønske er enkelt og gjennomførbart: La gående og rullende få passere på bakkeplan i Universitetsgata, og sørg for at byggegjerdene blir de flotteste vi noensinne har sett!

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Staten er en gjest i Oslo. Gjester ramponerer ikke interiøret

Les også

Kjære Jonas: Hvilket annet sted i Norge ville dere ha tatt sjansen på å provosere innbyggerne like mye?

Les også

Hippe utesteder, gamle travere og håndplukkede skatter: Bli med til sentrums «hemmelige» trendgate