Ryde, Voi og Lime har vunnet konkurransen om utleie av elsparkesykler i Oslo. Men Lime vil kun tilby elsykler, og dermed blir antall elsparkesykler byttet ut med 2.667 elsykler fra 1. april.

Vondt

Bolt og Tier er ute og må ta inn sine elsparkesykler før kontraktsperioden utløper 31. mars.

– Det har vært vondt å være ute av Oslo uten å se våre sykler i byen. Nå er vi tilbake fra 1. april. Vi er absolutt klare. Vi har forberedt oss på dette ett år, sier en fornøyd direktør Tobias Balchen i Ryde, som vant konkurransen om utleie av elsparkesykler det neste året.

Ny periode starter 1. april og avsluttes 31. mars neste år.


Rekrutterer

– Vi kommer til å rekruttere ansatte lokalt i Oslo. Det er bare å ta kontakt med oss. Vi vil stille med erfarne ressurser fra andre steder, som gjør at vi kan stable team raskt, forteller han.

– Vi er ekstremt stolte og fornøyde. Vi ble rangert som nummer én. Oslo er omtalt som ett av de mest attraktive elsparkesykkelmarkedene i Europa. Vi er takknemlige for tilliten fra Oslo kommune og ser fram til et godt samarbeid i lisensperioden, sier han til AO.

– Det blir behov for i hvert fall 50 ansatte, sier Balchen.

Dette betyr at byen får 2.666 færre elsparkesykler i år. Lime vil nemlig kun levere elsykler, skrev Avisa Oslo tidligere i februar.

Beæret

– Lime er beæret og takknemlig for muligheten til å sikre enkel og effektiv mobilitet for Oslos befolkning. Den største verdien for oss med å vinne denne tillatelsesprosessen er muligheten til å jobbe med en by som er verdensledende innen mikromobilitet. Lime ønsker å bygge en fremtid der transport er delt, rimelig og karbonfri, og vi kan se at Oslo-folk føler det samme og deler disse ambisjonene, kommenterer Fredrik Timell i Lime.

– Vi kjenner byen, vi kjenner brukerne våre, og ikke minst kjenner vi de utfordringene og begrensningene mikromobiliteten står ovenfor i dag. At vi får drive utleie også i 2023-sesongen ser vi på som en stor tillitserklæring, og vi vil fortsette arbeidet for bedre tilgjengelighet, bedre framkommelighet og færre biler i byen, sier Christina Moe Gjerde i Voi.

«Best»

– Ryde sin beskrivelse av rutiner og virkemidler for å sikre fremkommelige offentlige rom vurderes til å være best. Ryde har samlet sett levert den beste søknaden hva gjelder kriteriene innenfor fremkommelige offentlige rom. Søkeren viser høy kvalitet på tjenesten de leverer og har dokumentert godt at de har løsninger som kan sikre fremkommelige offentlige rom, skriver Bymiljøetaten i sin beslutning.

– Vi vil gratulere de tre som fikk tillatelsen. Tier må vurdere hva som skjer videre, men vi leverer fortsatt tjenester i markedet nær Oslo, som Lillestrøm, Bærum og Asker, sier norgessjef Morten Askeland i Tier til AO.

Tier var den andre aktøren som kom til Oslo med elsparkesykler i 2019, og har vært her siden.

31. mars er det over for denne gang.