– Hvilke muligheter ser dere her?

– Alle muligheter, lyder det kontante svaret fra Kristian Qvigstad.

Qvigstad er markedssjef og partner hos Norway Yacht Charter AS og Båtservice Sightseeing, og snakker om en mulig framtid der Bygdøyfergene legger helt inne i Oslo sentrums kjerne.

Bygdøyfergene har gått mellom museer og sommerlig idyll på Bygdøynes og Rådhusbrygga siden 1898. Nå vil eierne ekspandere ved å legge til ved Langkaia, og det er lett å forstå at Qvigstad ser muligheter i det mulige nye stoppestedet.

Drøyt hundre meter unna befinner Oslo Sentralstasjon seg med sine rundt 100.000 daglige jernbanepassasjerer.

Både T-bane, trikk og Bussterminalen er rett ved, og når pandemien slipper taket, kommer utvilsomt et enormt antall turister til å trekke mot Operaen. Det samme gjelder den splitter nye bydelen Bjørvika.

– Vi har kjørt det samme strekket i 120 år. Siden vi har fått en sånn ny og fin bydel, tenkte vi det var på tide å få en ny rute, forklarer Qvigstad om det han først søkte om i 2019.

Viser til sikkerhetshensyn

Det Qvigstad ser for seg, er en rute der Bygdøyfergene stopper på Bygdøy, Munch Brygge og nevnte Langkaia.

Slik Vårt Oslo tidligere har omtalt, støtter Munchmuseet, Bygdøy Vel, Bjørvikaforeningen, 13 museer og Visit Oslo den planlagte ruteutvidelsen, men byrådet har ikke gitt grønt lys for Langkaia-stoppestedet.

Byutviklingsetaten, som disponerer Langkaia, har av sikkerhetsmessige hensyn kommet med en fraråding å kombinere ferjedrift med badeliv og badstuene som driftes ved brygga, ifølge Gamle Oslo MDGs Tuva Løkse.

– Det ville rett og slett ikke være trygt for de badende. Byrådsavdelingen tør ikke gå på tvers av en så klar anbefaling, som handler om sikkerhet, og det tenker jeg vi bør respektere, sa Løkse i forrige møte i bydelsutvalget i Gamle Oslo.

Flertallet i bydelsutvalget vedtok å be byrådet sikre et rutebåttilbud til Bjørvika på sikt, og MDGs Løkse åpnet for at Bygdøyfergene skal kunne legge innerst ved Langkaia når kontraktene til badstuene løper ut om to år.

– Jeg tror de badstuene kan flyttes på, slik at man kan finne løsninger, sa imidlertid Kjell Johansen (Frp).

– Kan potensielt ødelegge for arbeidsplasser

Frp opprettholdt sitt forslag om å be om grønt lys til ferjeforbindelse mellom Bygdøy og Oslo S allerede i år.

I forslaget viser de til at Bygdøyfergene søkte om tillatelse for allerede i 2019.

Partiet mener kommunen har begått en saksbehandlingsfeil i forbindelse med håndteringen av denne søknaden.

«Søknaden ble liggende hos Eiendoms- og byfornyelsesetaten, som er eier av brygga, med påfølgende dialog uten svar på hvem som var rett søknadsinstans», skrev Gamle Oslo Frp da de tok opp saken politisk i bydelen.

– Det kan potensielt ødelegge for arbeidsplasser – både i form av at Bygdøyfergene trenger folk hvis de skal legge til ved Langkaia og at båt til Langkaia vil gi flere arbeidsplasser hos næringslivet, sier Gamle Oslo Frps leder Sigurd Fredeng til Avisa Oslo.

Avviser manglende svar

Eiendoms- og byfornyelsesetatens kommunikasjonssjef Lena Nesset skriver til Avisa Oslo at de ikke kan se at søknaden ble liggende uten svar.

De skriver at de mottok en henvendelse fra Bygdøyfergene 16. desember 2019 og svarte 7. januar 2020 om at HAV Eiendom AS sto som formell eier for der Bygdøybåtene skulle legge til, og «derav så ut til å være rette instans å kontakte».

«Vi hørte ikke noe mer om saken før ni måneder senere, i oktober 2020, da Bygdøyfergene på nytt tok kontakt med oss da de mente vi var rette instans. Etter å ha fått tilsendt et situasjonskart med en tydelig markering av området, slik at vi kunne ta en fornyet titt på hvem som var forvalter, fikk vi oppklart at det avgrensede området de var ute etter var overtatt av Oslo kommune og at Bymiljøetaten (BYM) var forvalter», svarer Nesset.

«Henvendelsen ble derfor sendt videre til BYM som rette instans i kommunen. Dette betyr at vi svarte på henvendelsen, men henviste i første omgang til den som sto som formell hjemmelshaver (og ikke BYM som var reell forvalter) og at dette ble oppklart først da Bygdøyfergene tok fornyet kontakt med oss i oktober», heter det videre i henvendelsen.

Bymiljøetaten skriver på sin side at en tidligere søknad ikke ville gjort noe forskjell, da aktørene som har fått innvilget søknad etter et lengre arbeid med utlysningen. Videre påpeker etaten at søknaden uansett ville blitt avslått ettersom det aktuelle arealet er regulert til annen bruk enn ferjeholdeplass.

Les hele svaret fra Bymiljøetaten lenger ned i saken.

Frp lover å kjempe for Langkaia-ferje

Frp fikk ikke flertall i Gamle Oslo, men da Avisa Oslo møtte Johansen sammen med Frps bystyregruppeleder Camilla Wilhelmsen og Gamle Oslo Frps leder Sigurd Fredeng onsdag, var de klare på at kampen ikke er over.

– Vi kommer til å følge opp dette, sier Wilhelmsen, som beskriver det potensielle fergestoppestedet som «utrolig viktig for byen».

Wilhelmsen håper at det går an å finne en løsning der det blir plass til både ferje og badstuer langs Langkaia – eksempelvis ved å flytte på badstuene slik at det blir plass til ferjedriften.

Gitt at det ikke går an, ber hun om et forutsigbarhetsvedtak.

– Det vedtaket må slå fast at Bygdøyfergene får leie plassen her fra 1. januar 2023, mener Camilla Wilhelmsen.

– Ferje inn hit ville vært glimrende for næringslivet, turistene, operaen, museene og de som skal til og fra Oslo S. Å gå inn for noe annet enn å la ferjene legge til her, skyter Sigurd Fredeng inn.

– Vinn-vinn-situasjon

Gamle Oslo-politikeren påpeker at kollektivtransporten i Oslo er i en vanskelig økonomisk situasjon.

Samtidig har byrådet et ønske om mindre trafikk på veiene, og Fredeng mener derfor at det er god samferdselspolitikk om Bygdøybåtene får kjøre inn til Langkaia.

– Det er en vinn-vinn-situasjon, mener Sigurd Fredeng.

Markedssjef og partner Kristian Qvigstad i Norway Yacht Charter AS og Båtservice Sightseeing påpeker på sin side at Bygdøyfergene driftes uten subsidier fra staten.

– Det er turistene som betaler for dette, slår han fast.

– Hvis vi får legge til her, slipper man å belaste bussene, som igjen belaster veiene inn til Bygdøy der det er helt katastrofe om sommeren, argumenterer Qvigstad, som har stor tro på at han får viljen sin til slutt.

Mellomløsning på SALT

I mellomtiden kommer Bygdøybåtene til å gjennomføre en pilotrute i sommer – der de i tillegg til Rådhuset også reiser innom Munch Brygge. Stoppestedet innerst i Langkaia blir det foreløpig ikke noe av. I stedet stopper båtene ved SALT – noen hundre meter lenger unna bykjernen.

– SALT er ikke like langt unna Oslo S som Munch brygge, men det er utilgjengelig. Det er her det er 10 ganger så mange forbi, som kan se ferja gå hit til Bygdøy og turistene kommer til å være her enda mer enn på Rådhuset, sier Kristian Qvigstad om hvorfor han helst håper at båtene hans får legge til langs Langkaia.

– Men du kommer ganske nærme på SALT også?

– Du kommer ganske nærme der og, men dette handler om trafikkstrømmen. Du har også eldre mennesker, som ikke er gode til beins. Da skal du ikke lage avstanden så stort som det, mener Camilla Wilhelmsen i Frp.

Regulert til annet formål

Bymiljøetaten beskriver arealene på Langkaia som etaten leier ut som et av få arealer i Bjørvika regulert til friområde i sjø. Området er utgangspunktet tiltenkt bading, kajakkutleie, badstuer og annen sjøaktivitet.

Bymiljøetaten har mottatt en rekke henvendelser om leie av areal til disse formålene.

«Vi har som følge av dette nylig gjennomført en utlysning av plasser på Langkaia, hvor vi har valgt å takke ja til tre tilbud. Det vil si at plassene Bymiljøetaten forvalter på Langkaia vil være leid ut i perioden 01.01.2021-31.12.2022. Arbeidet med utlysningen har foregått i en lengre periode, så Bygdøyfergene ville ikke ha fått innvilget søknaden selv om denne ble sendt inn på et tidligere tidspunkt», heter det i svaret fra Bymiljøetaten.

«Vi vil videre presisere at uavhengig av tidspunktet for innsendt søknad, ville søknaden blitt avslått med bakgrunn i reguleringen for området. Av sikkerhetsmessige årsaker anser vi det ikke som forenelig å tillate både bading og annen aktivitet på sjø med ferjetrafikk», heter det deretter i e-posten Avisa Oslo har fått.

Videre skriver etaten at arealene verken har elektrisitet, kjøreatkomst eller vann- og avløpstilknytning.

«Det er heller ikke plass for nødvendig logistikk for å etablere en holdeplass på disse arealene», skriver Bymiljøetaten.

«Bymiljøetaten arbeider med en kartlegging av videre bruk av arealene langs Havnepromenaden. Det er stor interesse for ulike sjøbaserte aktiviteter og tilrettelegging for disse og vi mottar forespørsler fra ulike aktører om ønsket tilgang til arealene. Dette innebærer at det vil være nødvendig med en avveining mellom ulike behov for langsiktig bruk av disse arealene», heter det i svaret.

NB: Bygdøyfergene starter opp sin nye rute fredag. Ettersom de ikke har tillatelse til å stoppe ved Langkaia, går båtene foreløpig mellom stoppestedene MUNCH brygge, SALT, Dronningen på Bygdøy og Bygdøynes. Dette i tillegg til ruta mellom Bygdøy og Vika.