– Ja, neste mandag skal vi stemme over det. Jeg har tenkt å gi alle anledning til å fortelle hva de tenker på og å få høre hva de vil vite mer om. Så skal jeg prøve å skaffe den informasjonen, sier gruppeleder Andreas Halse (Ap) på vei inn til mandagens gruppemøte.

Avisa Oslo har tidligere skrevet at det er stor usikkerhet i Oslo Arbeiderparti om fremtiden til den planlagte T-banelinjen til Fornebu.

Denne beskrivelsen får Avisa Oslo også fra flere kilder i partiet samme dag som partiets bystyregruppe i Oslo skal holde et møte der informasjon om prosjektet blir lagt fram.

Halse selv er ikke sikker på hva partiet vil lande på.

– Det er noe av det vanskeligste jeg har vært med på, sier han, og utdyper:

– Det er en så viktig avgjørelse, det handler om masse penger, det handler om utviklingen av kollektivtrafikken, det handler om klima- og miljømål. Det er summen av alle disse tingene og hvordan vi får det til å gå opp på en god måte.

Skal diskutere videre behandling

Mandag avholdt også SVs bystyregruppe et møte om Fornebubanen, et annet parti det er ulike meninger om Fornebubanen, holder et møte om Fornebubanen mandag ettermiddag.

I møtet ble det besluttet at også de skal ta stilling til prosjektet i et gruppemøte neste mandag.

– Det blir et ekstraordinært gruppemøte neste mandag hvor gruppa skal behandle saken, sier SVs gruppeleder Ola Wolff Elvevold.

Under SVs møte holdt byrådsavdelingen for miljø og samferdsel en innledning om prosjektet, før saken ble diskutert.

– Vi skal både diskutere sakens innhold, uten at jeg tror vi lander noen konklusjoner med to streker under, men vi skal også diskutere hvordan vi behandler saken videre, sa Elvevold før møtet fant sted.

Ikke behandlet av byrådet

Tidligere i vår kom det et nytt prisanslag for Fornebubanen. Den nye anslåtte prisen er på 23,3 milliarder kroner, og den øvre kostnadsrammen har steget til over 26 milliarder kroner. Det gjør at bystyret og Viken fylkesting på nytt må ta stilling til prosjektet.

Om Oslos politikere velger å stemme ned prosjektet, forsvinner også den nylig inngåtte enigheten om Oslopakke 3. Dette gjør at midler til kollektivprosjekter, T-bane- og trikkeetterslep, sykkelsatsing og høyere bomtakster forsvinner.

Venstre, Høyre og KrF har alle sammen gått ut og støttet gjennomføring av Fornebubanen. Folkets Parti og Frp er imot det.

Byrådet har på sin side ikke behandlet saken. Dermed kan Ap, MDG og SV i prinsippet stemme mot hverandre i saken, noe MDG-gruppeleder Eivind Trædal ikke utelukker overfor Avisa Oslo og Aftenposten.

– Du avviser altså ikke å gå mot Ap og SV her. Tror du Ap og SV vil ha forståelse for det i en så stor sak som dette?

– Spørsmålet er vel heller om det er mulig for MDG å akseptere en situasjon der E18 bygges og vi skroter kollektivsatsing, sykkelsatsing og kraftige reduksjoner i trafikk og klimautslipp de kommende årene. Både bygging av Fornebubanen, kollektiv- og sykkelsatsing og økte bompenger er sentrale punkter i byrådsplattformen, sa Trædal til Avisa Oslo.

Også Oslo MDG hadde et gruppemøte om Fornebubanen mandag ettermiddag.