– Jeg er ikke overrasket over at nesten ni av ti strømkunder i Oslo går etter laveste pris når de velger strømleverandør, men kunnskapen om priser er påfallende lav. Dessverre er det ikke alltid lett å vurdere de ulike tilbudene fra kraftselskapene, sier Joachim Hartmann, kommersielt ansvarlig for strømsatsingen til Circle K i en pressemelding.

Vanskelig å forstå

Circle K har gjennomført en landsdekkende undersøkelse via Kantar for å finne ut hva folk vet om strømmarkedet. Dette er i forbindelse med at de selv skal tilby strøm til private husholdninger i Norge.

87 prosent av innbyggerne i Oslo synes pris er viktigst ved bytting av en strømavtale. Det kommer også frem at redusert strømforbruk er viktig for 55 prosent.

I tillegg, viser funn i undersøkelsen at to av tre strømkunder i hovedstaten synes det er vanskelig å orientere seg i kraftmarkedet.

Preben Kristiansen, leder for den nye satsingen Circle K Strøm, mener kraftmarkedet er altfor komplisert. Det er vanskelig for vanlige forbrukere å sammenligne ulike strømavtaler og leverandørene, mener han.

– Når folk ikke skjønner hva prisen blir før første regning dukker opp i nettbanken, så går det på tilliten løs. Det bør ikke bransjen være villig til å leve med. Det er viktig for oss å tilby et så oversiktlig produkt som mulig, sier Kristiansen.

– Tar feil

30 prosent svarer at de vet omtrent hva markedsprisen på strøm fra kraftbørsen NordPool ligger på. Dette er også kalt spotprisen.

– Og når vi ber disse om å oppgi hva spotprisen er, så tar de fleste grundig feil, sier Hartmann.

Han mener funnene viser at mange strømkunder tror de har en bedre avtale enn de faktisk har.

– For eksempel er en ikke ubetydelig andel nordmenn skråsikre på at de ikke betaler påslag på strømmen i dag. Når vi så ser på hvilke avtaler de har, så ser vi jo at dette ikke stemmer, sier Hartmann.