I fjor sommer innførte byrådet i Oslo lokale regler for utleie av elsparkesykler. Det skjedde etter at stortinget vedtok å gi kommunene mulighet til å regulere dette selv.

Nå foreslår byrådet nye regler, og følger forslaget Bymiljøetaten sendte på høring i november.

– Nå tar vi ytterligere grep for å sikre trygghet og framkommelighet for alle og legge til rette for et velfungerende system for elsparkesykler i Oslo. Forskriften vi nå foreslår legger enda større vekt på trafikksikkerhet og et godt bymiljø, basert på faglige råd og grundige vurderinger, sier byrådsleder Raymond Johansen.

De viktigste tiltakene i forskriften:

  • Antallet små elektriske kjøretøy som kan leies ut er 8 000, og antallet fordeles på tre aktører, som får tillatelse etter søknad.
  • Selskapene som søker om tillatelse, vil konkurrere på følgende kriterier:
  1. Rutiner og virkemidler for å sikre fremkommelige offentlige rom. Dette handler om hvordan de sikrer at kjøretøyene ikke plasseres til hinder og ulempe, både av selskapene selv, og av brukerne.
  2. Rutiner og virkemidler for å sikre trygge offentlige rom. I dette ligger hvordan søker vil fremme lovlig og hensynsfull ferdsel, og ivareta trafikksikkerheten til både fører av kjøretøyet og til tredjepersoner.
  3. Rutiner og virkemidler for å oppnå klima- og miljøvennlig drift, som beskrivelse av levetiden på kjøretøyene og rutiner for håndtering av avfall, defekte kjøretøy og komponenter.
  • Krav om fordeling av kjøretøyene i fire soner i byen, som ca. følger ringveiene.
  • Tilbudet må stenges om natten, mellom kl. 23.00 – 05.00 alle dager.
  • Kommunen har mulighet til å innføre soner med forbud mot bruk og /eller parkering, eller hastighetsbegrensning. Sonene vil kunne innføres når som helst i tillatelsesperioden, og kan være midlertidige eller permanente.
  • "Stilletid" for elsparkesyklene. Alarmfunksjoner med lyd skal være avslått mellom kl. 20 og 07 natt til hverdager, og mellom kl. 20 og 09 natt til lørdager, søndager og helligdager.

Dagens tillatelsesordning går ut 31. mars, og byrådet ønsker å ha den nye ordningen på plass allerede fra 1. april.

– Vi vil prioritere selskapene som har de beste løsningene for fremkommelighet og trafikksikkerhet, og for klima og miljø. Det viktigste for oss er at folk skal oppleve det som trygt å bevege seg i byen, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel.

Byrådslederen sier også det kan bli aktuelt å gjøre større endringer senere, som å redusere det totale antallet kjøretøyer som som tillates i byen.

Applaus fra Voi

Bystyret må endelig vedta forslaget fra byrådet.

Men Christina Moe Gjerde i Voi jubler for forslaget:

– Dette er et viktig steg i riktig retning, og vi applauderer byrådets forslag. Det er i tråd med anbefalinger fra Transportøkonomisk Institutt, og det Konkurransetilsynet uttalte i høringsrunden, sier hun.

Hun sier at erfaringne de har gjort seg viser at det å begrense antall aktører bidrar til et bedre tilbud

– Det blir enklere å finne ledige elsparkesykler, og forholdene legges til rette for at de valgte operatørene og byene sammen kan utvikle et bærekraftig mikromobilitetstilbud, sier Gjede.