I fjor sommer innførte byrådet i Oslo lokale regler for utleie av elsparkesykler. Det skjedde etter at stortinget vedtok å gi kommunene mulighet til å regulere dette selv.
Nå foreslår byrådet nye regler, og følger forslaget Bymiljøetaten sendte på høring i november.
– Nå tar vi ytterligere grep for å sikre trygghet og framkommelighet for alle og legge til rette for et velfungerende system for elsparkesykler i Oslo. Forskriften vi nå foreslår legger enda større vekt på trafikksikkerhet og et godt bymiljø, basert på faglige råd og grundige vurderinger, sier byrådsleder Raymond Johansen.
Dagens tillatelsesordning går ut 31. mars, og byrådet ønsker å ha den nye ordningen på plass allerede fra 1. april.
– Vi vil prioritere selskapene som har de beste løsningene for fremkommelighet og trafikksikkerhet, og for klima og miljø. Det viktigste for oss er at folk skal oppleve det som trygt å bevege seg i byen, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel.
Byrådslederen sier også det kan bli aktuelt å gjøre større endringer senere, som å redusere det totale antallet kjøretøyer som som tillates i byen.
Applaus fra Voi
Bystyret må endelig vedta forslaget fra byrådet.
Men Christina Moe Gjerde i Voi jubler for forslaget:
– Dette er et viktig steg i riktig retning, og vi applauderer byrådets forslag. Det er i tråd med anbefalinger fra Transportøkonomisk Institutt, og det Konkurransetilsynet uttalte i høringsrunden, sier hun.
Hun sier at erfaringne de har gjort seg viser at det å begrense antall aktører bidrar til et bedre tilbud
– Det blir enklere å finne ledige elsparkesykler, og forholdene legges til rette for at de valgte operatørene og byene sammen kan utvikle et bærekraftig mikromobilitetstilbud, sier Gjede.
Mener flere sparkesykler bør tillates i Oslo