Rødts Mari Rise Knutsen og Linda Amundsen spør hvem selvkjørende kollektivtransport skal være godt for. Svaret er: For alle!

I den fremtiden Ruter ser for seg har du ikke bilen stående i garasjen. I stedet har du den på smarttelefonen. Et klikk og du blir hentet. Men det er ikke en taxi. Dette kjøretøyet plukker også opp andre som skal samme vei, men du skal ikke bli forsinket til det stedet du skal.

Les også

Fem litt avanserte taxier. Det er sløseri på høyt nivå

Tenk på alle småturene vi tar med bil. En kort tur i butikken, hente og levere ungene til trening. Veldig mange av oss som bor i Oslo-regionen har biler som står stille mesteparten av døgnet. Vi vet at vi kan bruke den hvis vi vil eller må. Den samme følelsen av bevegelsesfrihet er det vi ønsker å skape for innbyggerne, uten at de må eie egen bil.

Noen eier til og med to biler for å få til logistikken i hverdagen. Kan vi klare å fjerne folks behov for bil nummer to, er vi et langt steg på vei mot en by med bedre framkommelighet og et enda bedre kollektivtilbud.

Færre biler på veien

Det er en kjensgjerning at i mange deler av regionen, for eksempel Akershus, er det behov for busslinjer på tvers av regionen, men det er ikke mange nok passasjerer til at bussen går ofte nok for de som trenger den. Her kan slike mindre kjøretøy på bestilling skape bedre offentlig transport. Det samme gjelder i Groruddalen, der vi nå tester denne formen for bestillingstransport.

Om vi klarer å få denne reiseformen til å vokse frem som et alternativ til privatbilen, kan vi redusere antallet kjøretøy på veiene Oslo-regionen.

Rødt har rett i at de fem første kjøretøyene ikke løser kollektivutfordringene. Men før vi kan lansere en selvkjørende bestillingstransport bredt til befolkningen, må vi starte i det små og utvikle tjenesten steg for steg.

Vi må være sikre på at kjøretøyene fungerer godt i trafikken. Deretter kommer flåtestyring. Kjøretøyene må være koordinerte i et helhetlig system. Vi må kunne komme raskt dit folk vil bli hentet og bilene må gjøre smarte veivalg. Hele reisen skal oppleves trygg, behagelig og praktisk for kunden – fra det øyeblikket du bestiller turen og frem til du ankommer reisemålet og stiger av.

Inkludering

Sosial inkludering er viktig i en storbyregion og et mål for Ruter. Mange har ikke råd til egen bil i Oslo. For dem er en bestillingstjeneste en forbedring av bevegelsesfrihet til en overkommelig pris. Tjenesten vil også være tilpasset eldre og mennesker med funksjonsnedsettelser.

Også kjøretøyenes utforming vil spille en viktig rolle. Vi starter pilotprosjektet med noe som ligner vanlige personbiler, men i løpet av prosjektperioden er planen å ta i bruk flere typer kjøretøy med form og funksjoner enda bedre tilpasset den tjenesten vi skal skape. Og vi skal utvikle en egen app.

Les også

Hjertet hopper over et par slag. Full vogn på vei i feil retning

Ikke en erstatning

Selvkjøringsteknologi skal ikke erstatte dagens kollektivtransport. Men trolig kan vi i framtida bruke de totale ressursene bedre. Selvkjørende kjøretøy er ikke på plass neste uke, eller i løpet av året. Det er viktig at vi gjør dette riktig, og det vil kreve både investeringer og godt samarbeid. Ruter samarbeider tett med Statens Vegvesen om nasjonal strategi for automatisert transport.

Selvkjøringsteknologien er her og den kommer i stor skala. Hvis alle skal ha en selvkjørende bil som tar dem først til jobben og så kjører hjem for å parkere, så ut igjen for å hente barna, så til jobben igjen og tilbake, får vi en økning i trafikken og en mindre framkommelig by. Ved å gjøre dette til offentlig transport og delte løsninger er tjenesten et viktig steg mot å gjøre Oslo-regionen til et bedre sted å leve for alle.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Må i praksis ofte snike

Les også

Dårlig planlagt? Nei, det står i rutetabellen

Les også

Kom igjen 'a, Oslo. Litt mindre deg. Litt mer oss

Les også

Å kjøpe voksenbillett svir i lommeboken