Gå til sidens hovedinnhold

Nordmenn er verdensmestere i å sløse

Det er ikke at vi ikke bryr oss, men systemet får oss til å tro at sløsing lønner seg, og er til og med det beste valget.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Flere ganger har vi for eksempel selv gått inn i en butikk med et produkt for å fikse det, for så å komme ut igjen med et nytt produkt i hånda, nettopp fordi reparasjonen ikke ville lønne seg. Isabelle har for eksempel prøvd å fikse knust skjerm både på MacBook og mobil fra Samsung, og blitt sendt hjem med den samme knuste skjermen eller ny vare. Dette er med på å støtte sløsementaliteten fordi det gamle produktet blir kastet.

Hadde reparasjon vært mye billigere enn et nytt kjøp, kunne man brukt sine gamle produkter lenger. Da hadde også kvaliteten på det gamle produktet vært bedre. Vi trenger derfor at politikere tar ansvar og innfører en tiltakspakke mot sløsing.

Ifølge Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) kaster nordmenn 28,5 kg med elektronikk hver, det er det høyeste tallet for alle OECD-land. I tillegg kvitter vi oss med over 180 tonn klær, hver dag. Dessverre er ikke det offentlige, eller private selskaper, noe bedre.

I norske selskaper kastes 140 000 tonn kontormøbler hvert år. Om alle hadde et like stort forbruk som oss hadde vi trengt 3,4 jordkloder. Men vi har bare denne ene, og derfor er det på høy tid at det settes inn noen tiltak for å ta vare på den.

Vi vil ha momsfritak på reparasjon og utleie, og endre regelverket slik at det ikke lønner seg for butikker å kaste usolgte og returnerte varer. Kravene til gjenbruk må øke, også når det offentlige gjør innkjøp.

Ifølge SINTEF vil en omstilling til en mer sirkulær økonomi i Norge skape 20 000 arbeidsplasser, noe som vil tilsvare cirka 15 milliarder kroner i norske lommer. Denne endringen vil altså ikke bare være bra for miljøet, men også for norsk økonomi.

Norge må gå fra å være verdensmestere i sløsing til å bli verdensmestere på sirkulærøkonomi. Men, vi må selvfølgelig også ha forventninger til oss selv som forbrukere og borgere.

Utforsk derfor neste gang du kjøper noe nytt, om det kanskje er mulig å heller reparere det du allerede har. Det kan hende du klarer det, selv vi ikke alltid har lyktes med det. Eller hva med å kjøpe brukt?

Les flere debattinnlegg på og følg Avisa Oslos nye debattside OsloDebatten

Les også

Parkeringsselskapene lurer i buskene

Les også

Mine foreldre var analfabeter fra slummen i Irak

Les også

Oslo kommunes brev til 60-åringer er fullstendig skivebom

Les også

Det dårlige ryktet var ufortjent

Kommentarer til denne saken