Det viser et brev fra Sporveien til byrådsavdeling for miljø og samferdsel sendt den 28. februar.

Ifølge Sporveien bidrar følgende faktorer til prisøkningen:

  • Høyere lønns- og prisstigning enn forventet (384 millioner kroner)
  • Svekket krone (213 millioner kroner)

Økningen fra 5,4 milliarder til 5,95 milliarder kroner overstiger ikke øvre kostnadsramme. Det betyr at Oslos bystyre ikke trenger å fatte noe nytt vedtak for at prosjektet skal fortsette.

Øvre ramme ligger på 6.3 milliarder kroner.

– Det er per i dag ingenting som tilsier at vi kommer til å gå utover rammene våre, sier Sporveiens kommunikasjonssjef Cato Asperud til Avisa Oslo.

Forventer økte tillegg

I brevet Avisa Oslo har fått innsyn i, anslås det også økte tillegg på 260 millioner kroner.

Dette kommer i stor grad av usikkerhet knyttet til prosjektets omfang og avhengighet av andre prosjekter.

Blant disse er oppgradering av Majorstuen stasjon – et annet prosjekt som vil koste Oslo mer penger enn politikerne har forventet etter at staten trakk sin støtte.

Samferdselsøkonomien i Oslo-området er presset. Avisa Oslo har spurt miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V) hvilke konsekvenser den økte kostnaden for signalanlegget kan få for handlingsrommet.

Byråden har tirsdag ingen kommentar til Avisa Oslos sak.

God fremdrift

Fremdriften i signalanlegg-prosjektet beskrives som god. Her viser Sporveien eksempelvis til at pilottog er ferdig ombygd og under testing, og at installasjon av data- og kommunikasjonsutstyr er godt i gang.

– Vi har startet montering på de første T-banetogene og tester i påsken, sier Asperud i Sporveien.

Påskens testing foregår på Lamberseterbanen fra Ryen til Bergkrystallen.

Skal gi markant kapasitetsøkning

Det nye signalanlegget skal etter planen stå klart innen åpningen av Fornebubanen i 2029.

Ifølge Sporveien vil det gi en markant økning i kapasiteten på T-banenettet. På sine hjemmesider skriver det kommunalt eide selskapet følgende om hvordan det vil fungere:

«Det vil ikke lenger være fysiske signaler ute i sporet, og de røde og grønne lysene blir historie. Føreren vil i stedet få informasjon inn på et display i førerrommet. Systemet vil styre pådrag og brems, slik at hastighet mellom stasjoner og stoppmønster blir automatisert. Slik blir avstanden mellom togene optimalisert, og kapasiteten i T-banenettet økes samtidig som vi får bedre flyt».

Les også

Det er urealistisk og villedende overfor velgerne å forvente at det vil komme mange nye milliarder på bordet