Det viser et brev fra Sporveien til byrådsavdeling for miljø og samferdsel sendt den 28. februar.
Ifølge Sporveien bidrar følgende faktorer til prisøkningen:
- Høyere lønns- og prisstigning enn forventet (384 millioner kroner)
- Svekket krone (213 millioner kroner)
Økningen fra 5,4 milliarder til 5,95 milliarder kroner overstiger ikke øvre kostnadsramme. Det betyr at Oslos bystyre ikke trenger å fatte noe nytt vedtak for at prosjektet skal fortsette.
Øvre ramme ligger på 6.3 milliarder kroner.
– Det er per i dag ingenting som tilsier at vi kommer til å gå utover rammene våre, sier Sporveiens kommunikasjonssjef Cato Asperud til Avisa Oslo.
Forventer økte tillegg
I brevet Avisa Oslo har fått innsyn i, anslås det også økte tillegg på 260 millioner kroner.
Dette kommer i stor grad av usikkerhet knyttet til prosjektets omfang og avhengighet av andre prosjekter.
Blant disse er oppgradering av Majorstuen stasjon – et annet prosjekt som vil koste Oslo mer penger enn politikerne har forventet etter at staten trakk sin støtte.
Samferdselsøkonomien i Oslo-området er presset. Avisa Oslo har spurt miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V) hvilke konsekvenser den økte kostnaden for signalanlegget kan få for handlingsrommet.
Byråden har tirsdag ingen kommentar til Avisa Oslos sak.
T-baneprosjektet forduftet: – Da er sviket komplett
God fremdrift
Fremdriften i signalanlegg-prosjektet beskrives som god. Her viser Sporveien eksempelvis til at pilottog er ferdig ombygd og under testing, og at installasjon av data- og kommunikasjonsutstyr er godt i gang.
– Vi har startet montering på de første T-banetogene og tester i påsken, sier Asperud i Sporveien.
Påskens testing foregår på Lamberseterbanen fra Ryen til Bergkrystallen.
T-banenyheten ryster Oslo: – Ganske provoserende
Skal gi markant kapasitetsøkning
Det nye signalanlegget skal etter planen stå klart innen åpningen av Fornebubanen i 2029.
Ifølge Sporveien vil det gi en markant økning i kapasiteten på T-banenettet. På sine hjemmesider skriver det kommunalt eide selskapet følgende om hvordan det vil fungere:
«Det vil ikke lenger være fysiske signaler ute i sporet, og de røde og grønne lysene blir historie. Føreren vil i stedet få informasjon inn på et display i førerrommet. Systemet vil styre pådrag og brems, slik at hastighet mellom stasjoner og stoppmønster blir automatisert. Slik blir avstanden mellom togene optimalisert, og kapasiteten i T-banenettet økes samtidig som vi får bedre flyt».
Her er ikke alt som det skal være: – Var ikke klar over dette
Styrte Oslo sammen i åtte år: De siste signalene gjør Aps gamle venner svært bekymret