Ruter setter opp billettprisene, skriver Avisa Oslo. For studentene går prisendringen nok en gang i feil retning. Studenter er stort sett byrådets drømmeborgere i trafikkbildet: Vi fyller ikke gatene med biler - det har vi ikke råd til, så i stedet reiser vi miljøvennlig med buss, bane og bysykkel. Vi er i stor grad avhengig av kollektivtransport, og derfor også sårbare for økte utgifter.

I dag får et begrenset antall studenter 40 prosent rabatt på månedskort, men ikke andre billettyper. Vi er altså langt fra kravet om 50 prosent rabatt på alle type billetter uansett alder. Det er på tide at prisene ikke økes for studenter, men kuttes.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Mari er en typisk student

Tenk deg en typisk student, la oss si Mari: Hun er 24 år og studerer til å bli lærer. Mari mottar støtte fra Lånekassen på 8615 kr i måneden. Etter å ha betalt 6800 kr i leie for rommet i kollektivet hun bor i, og nå også 488 kr for å reise til og fra universitetet, har hun 1327 kr igjen til å bruke på livets nytelser den måneden.

Både Mari og mange faktiske studenter vil nok kjenne seg igjen i Oslo Venstres kritikk. Miljøpolitisk talsperson Marit Kristine Vea i Oslo Venstres bystyregruppe kritiserer prisøkningen og kaller den «direkte umusikalsk.»

Dette er kanskje ikke en tid der økt rabatt står høyest på Ruters prioriteringsliste. De har blødd penger under pandemien. Og hvis reisende ikke vender tilbake kan selskapet fortsette å blø også i tiden fremover. Gode priser på kollektiv for oss som bruker det hyppig kan bidra til en snuoperasjon, og danne kollektive vaner for fremtidens sentrumsansatte.

Investeringen ser kanskje ikke attraktiv ut for Ruter i dagens situasjon, men vi mener den kan gi stor gevinst med tiden.

Det er gøy å se Sporveiens nye trikker i Oslos gater, men mindre morsomt for en som knapt har råd til å gå ombord. Det er på tide å tenke utenfor gamle baner - ikke bare om trikkedesign, men også om hvordan Oslo skal bli en hovedstad hvor alle kan reise grønt.

Endringer siden publisering:

- Studenter under 30 år får 40 prosent rabatt på månedskort. I en tidligere versjon sto det 30 prosent.

- Opprinnelig sto det «det er gøy å se Ruters nye trikker i Oslos gater». Det er endret til Sporveien. Sporveien eier, kjører og vedlikeholder all skinnegående trafikk med T-bane og trikk i Oslo. Ruter bestiller, markedsfører kollektivtilbudet og setter nivå på billettprisen.

Les flere debattinnlegg og følg Avisa Oslos nye debattside OsloDebatten

Les også

NRKs sak minner mer om en grøssernovelle enn journalistikk

Les også

Venner fra Amsterdam får sjokk av å se Oslos åpne rusmiljø

Les også

Om vi er heldige, er det buss for bane. Ofte blir det bein for bane

Les også

Hånden kjennes våt og klissete. Når han trekker den til seg igjen, er den rød av blod