Fra 1. September 2022 har utleiebransjen vært omfattet av kravene til ansvarsforsikring for elsparkesykler. Fra i dag gjelder kravet også for privateide elsparkesykler, og nordensjef i Voi, Christina Moe Gjerde, frykter for trafikksikkerheten.

– Det er bra at forsikringsplikten er på plass for alle, men når vi vet at det er solgt mange elsparkesykler som går i langt over lovlig hastighet, at det ikke finnes noe felles register, og heller ingen krav til vedlikehold, er jeg redd for at dette blir en falsk trygghet for mange, sier Moe Gjerde i en pressemelding.

Les også

Da det to år lange marerittet var over, gikk Kathrine i kjelleren: – Jeg skjønner at det er vanskelig å forstå det

Moe Gjerde mener det er kritisk for trafikksikkerheten at elsparkesyklene som benyttes følger gjeldende lover og regler.

Fortsatt er det kun bruken av elsparkesykler som går over 20 km/t som er ulovlig, ikke det å selge dem. Dette bekymrer Moe Gjerde.

– Med lovlig omsetning av ulovlige elsparkesykler, og ingen register på kjøp og salg, bør du nesten håpe det er en leid elsparkesykkel involvert om du kommer utfor en ulykke. Det er absurd å si, men akkurat nå er det eneste garanti for at den involverte elsparkesykkelen er forsikret og lovlig, konstaterer Moe Gjerde i pressemeldingen.