I mars registrerte Fjellinjen 30,9 millioner passeringer i bomstasjonene i og rundt Oslo. Det er en økning på to prosent mot samme periode i fjor, justert for påsken.

Elbil-rekord

Slår man sammen elbiler, elvarebiler og tunge nullutslippskjøretøy får man en elektrisk andel på 42,2 prosent. Det betyr at nesten halvparten av bilene som passerer bomringen i Oslo er elbiler.

– Så høy elektrisk andel har vi aldri sett tidligere. Tross labert nybilsalg, så har den elektriske andelen vokst med 5,3 prosentpoeng sammenlignet med i fjor. Fortsetter denne veksten vil det være mer enn 50 prosent elektriske kjøretøy på veiene i Oslo innen utgangen 2025, sier Stian Strøm Arnesen, Fjellinjens analyseansvarlig.

Bompenger finansierer fremtidens trafikkløsninger i Stor-Oslo. Årlig betaler bilistene om lag 4,5 milliarder kroner i bompenger til Fjellinjen. Bompengene som betales inn går tilbake til innbyggerne i form av finansiering av prosjekter i Oslopakke 3 og omfatter kollektiv, gang- og sykkelveitiltak, opplyser Fjellinjen i en pressemelding.

Liten bil Bomringen i Oslo Endring siden mars 2023 (i prosentpoeng)
Diesel 28,8 prosent -3,2
Bensin 24,1 prosent -2,2
Elbil 37,9 prosent +6,1
El-varebil 2,9 prosent +1,5
Totalt 93,6 prosent + 1,5

Prisene har økt

Elbiler kjørte gratis i bomringen frem til juni 2019, men siden det har denne gruppen måtte betale for passeringene. De siste årene har prisene i bomringen økt en rekke ganger, og det er elbil-eierne som har fått den prosentvis største endringen.

1. januar gikk prisen for én passering med elbil opp til 16 kroner utenom rushtid og 19 kroner i rushtiden.

Prisen for bensinbiler og ladbare hybrider er 33 kroner utenom rushtiden og 39 kroner i rushen, mens dieselbiler betaler henholdsvis 37 og 42 kroner.