Det kommer fram i byrådssaken som ble lagt fram til bystyret tirsdag.

Aftenposten meldte nyheten først.

Kostnadssprekken som ble kjent 1. april, førte til en forventet kostnad på 23,3 milliarder kroner målt i 2021-kroner.

Denne summen har vært bakgrunnen for de siste måneders intense diskusjoner i det politiske Oslo og Viken. Mandag kveld ble det til slutt landet et flertall i Oslo bystyre for å bygge banen.

Nye beregninger viser at forventet kostnad vil bli 27,6 milliarder når regningen gjøre opp. Grunnen til at den forventede kostnaden har økt, er at det er innregnet lønns- og prisvekst.

– Skal bygges

– Fornebubanen skal bygges, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) på en pressekonferanse mandag kveld.

Da hadde det i to uker hersket usikkerhet om hvorvidt Ap kom til å gå med på å stemme for fortsatt bygging av banen.

Under pressekonferansen sa byrådslederen at nye beregninger viser at Oslos kostnad for Fornebubanen blir 2,5 milliarder kroner billigere enn tidligere beregnet.

De nye beregningene, som er gjort av etaten Fornebubanen, viser at Oslos andel av kostnadene går fra 53 prosent til 43 prosent.

I tillegg skal grunneiere bidra med 2,1 milliarder kroner mer enn tidligere lovet.

Var kjent med økningen

Gruppeleder for Arbeiderpartiet, Andreas Halse, sier til Avisa Oslo at partiet var kjent med den nye kostnadsrammen på 27,6 milliarder da de bestemte seg for å stemme for å bygge banen mandag.

– Ja, det var vi.

– Hvorfor ble ikke det sagt noe om i går?

– Det er jo ikke en kostnadsøkning. Det er at man har tatt inn pris- og lønnsvekst i den opprinnelige styringsramma. I tallet som har vært, 23,3, var det ikke lagt inn lønns- og prisvekst. Hadde vi ikke gjort dette måtte vi vedtatt en ny kostnadsramme hvert år etter hvert som prisstigningen kom. Her har man lagt til grunn av kostnadene er på det samme som snittet har vært de siste to åra, sier Halse.

Gruppelederen sier at noe av det partiet har vært opptatt av i denne saken, er å sikre inntekter som sikrer mot prisøkningen.

– Vi har lagt oss på 5,7 prosent, som er gjennomsnittlig de siste to åra. Vi skal ha uflaks om det faktisk blir så mye, men det vil uansett i beste fall være kvalifisert gjetning. Man må gjøre et anslag, for man vet ikke hva som skjer med prisen på betong i 2028. Ingen forutså verken Ukraina-krigen eller pandemien, som har påvirket prisene stort, sier Halse.

LES OGSÅ: