– Det er ingen grunn til å jage elbilene ut av Oslo. Folk lever ulike liv og det er veldig ulike behov. Vi må forholde oss til at bil også er en del av transportsystemet, sier Venstres (V) Ola Elvestuen til AO.

Søndag ble det kjent at Miljøpartiet de Grønne (MDG) ikke bare går inn for å kvitte seg med bensin- og dieselbiler i Oslo. I større byer, som i hovedstaden, vil de på sikt også fjerne elbilene.

– Vi mener byene blir bedre med færre biler som står parkert rundt omkring, lager svevestøv og okkuperer plass, begrunnet nasjonal talsperson Hulda Holtvedt i Grønn Ungdom til NTB.

Holtvedtargumenterte at dersom et skifte til elbil «bare betyr at vi kjører like mye bil, og vi bygger like mye vei, bare for elbil, så får vi samme bilbaserte byutbygging som vi har hatt i hele forrige århundre».

– Vi har vært veldig opptatt av at vi må redusere biltrafikken og tørre å være radikale i hvor mye vi sier at vi skal redusere biltrafikken – også trafikken med elbiler, sa Holtvedt også.

Dette har imidlertid fått tidligere klima- og miljøminister Ola Elvestuen til å reagere. Han kaller det «dårlig klimapolitikk». Istedenfor å motkjempe elbilene, mener han veien å gå er å legge bedre til rette for elbiler.

– Kan ikke bare legge til rette for en gruppe

– For å nå målet om at det kun skal selges nullutslippskjøretøy i Norge innen 2025, og for å nå målet om nullutslipp i 2030, trenger vi fortsatt å legge til rette for elbiler, også i de store byene, sier han til AO.

Elvestuen mener elbilens politiske fordeler, som lavere priser i bomringen, fortsatt er drivere bak at folk skaffer seg elbil. Han poengterer at Venstre også er også et miljøparti, som har drevet med elbilsatsingen i Oslo og nasjonalt i mange år.

– Og vi trenger fortsatt å gjøre det. Vi må også akseptere og respektere at mange i byen har behov for bil. Vi kan ikke bare legge til rette for en gruppe. Det er dårlig klimapolitikk, sier han.

Elvestuen mener at det samtidig er viktig å legge til rette for gående, syklister og kollektivtransport, men at det ikke er grunn «til å drive en egen kamp mot elbiler» samtidig.

– Folk må ha frihet og reise på den måten som passer for dem. Det vil jo også variere ut ifra ulike behov. Byen må også legge til rette for det.

– Også skal man huske at de som går, sykler, reiser kollektivt, men også kjører bil, ofte er de samme folkene, tilføyer han.