Da er det, om vi er heldige, buss for bane. Ofte blir det bein for bane, og jeg har også opplevd at ski for bane er det beste alternativet.

For de av oss som har helsa i behold, og en dusj på jobb, kan det å gå på ski til jobb være litt eksotisk. Det blir garantert en snakkis i lunsjen. Men når dette skjer hvert år, og ganske ofte i månedene januar og februar, er ikke T-banen lenger det foretrukne fremkomstmiddelet.

LES OGSÅ: Spesielt værfenomen har satt deler av T-banelinja helt ut av spill: – Ikke opplevd lignende

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Jeg, og mange av mine naboer har bosatt seg akkurat her fordi vi ønsker nærhet til marka, er glad i naturen og har et bevisst forhold til miljøet. Ønsket om å benytte kollektive transportmidler er sterkt hos mange. Men for at T-banen skal være et reelt alternativ til bilen, må det være forutsigbarhet i forhold til avganger, og med god informasjon til de reisende.

Når alternativ transport settes inn, må det være mulig å forstå hvor denne går. På spørreundersøkelser huker jeg av for fem år eller høyere utdanning. Likevel er jeg ikke i stand til å forstå Ruters informasjon om buss for bane.

Jeg vet ikke hva som er årsaken til disse årlige nedstengningene av linje 1, men jeg vet at det ikke er med på å redusere biltrafikken i denne delen av byen.

Er det manglende investeringer i vedlikehold, er det løsbart. Er det mer omfattende omlegginger som må til på linje eller vogner, bør dette i det minste vurderes, dersom man mener alvor med et bilfritt byliv.

Linje 1 dekker en stor del av byen som ikke har alternativ kollektivtrafikk. Det kjøres ikke busser eller trikker som kan avlaste T-banen. I tillegg skal det også nevnes at linje 1 nesten er som en turistattraksjon å regne.

Jeg skulle ønske jeg aldri hadde opplevd lignende, men dessverre er ikke denne uken unik ved at jeg har vært nødt til å kjøre barn i barnehagen fremfor å benytte kollektivt.

Les flere debattinnlegg og følg Avisa Oslos nye debattside OsloDebatten

Les også

For hver vellykkede patriark, finnes en stakkars, sosialt utilpass mann som ikke skjønner bæret

Les også

Tajik om norskhet: En dag ga også jeg blanke i hva andre mener

Les også

Takk for meg, helsevesenet. Jeg kommer aldri tilbake!

Les også

Norsk nok for de svina?